S11 fot. GDDKiA

Wielkopolska: Jest pierwsza decyzja środowiskowa dla S11

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczącą realizacji drogi ekspresowej S11 na odcinku z Poznania do Obornik liczącym 22 kilometrów.

Jak informuje Wielkopolski Urząd Wojewódzki, odcinek obejmuje nie tylko trasę z Poznania, ale też obwodnicę Obornik, którą przewidziano po wschodniej stronie miejscowości z ominięciem zabudowy mieszkalnej. Ma się zaczynać pod Parkowem, przy istniejącej drodze krajowej nr 11, przechodzić wiaduktem nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań Główny – Piła Główna, biec po po północno-wschodniej stronie Rożnowa i po wschodniej – Kowanowa.

Na przecięciu S11 z drogą wojewódzką nr 187 zaplanowano węzeł drogowy Oborniki, na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 11 – węzeł drogowy Chludowo, który umożliwi połączenie z planowaną drogą ekspresową S11. Dalej trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Chludowa pomiędzy linią kolejową nr 354 i istniejącą drogą krajową nr 11 i połączy się przez węzeł Poznań Północ z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S11.

– Droga ekspresowa S11 to wyczekiwana od lat przez Wielkopolan inwestycja. To kluczowy element wielkopolskiej infrastruktury, który ma ważną wartość ze względu na położenie logistyczne i transportowe – mówi wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.

Po otrzymaniu decyzji środowiskowej wykonawca może przystąpić do opracowania koncepcji programowej, a gdy będzie gotowa – będzie można ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy na realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje obecnie na 2023 r., a rozpoczęcie prac – na koniec 2024 r. W tym samym czasie, po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID), rozpocznie się wykup gruntów pod budowę.

Koszt budowy szacowany jest na ok. 1,5 mld zł.