Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 26 kwietnia, 2024

W Poznaniu powstaną parkingi dla hulajnóg. Kiedy?

170 punktów parkingowych, tak zwanych stref Hop&Go, powstanie w Poznaniu – i tylko tam będzie można zostawiać elektryczne hulajnogi. Po kilku miesiącach rozważań miasto opracowało projekt poradzenia sobie z problemem zostawiania pojazdów, gdzie popadnie.

Hulajnogi są bardzo popularnym środkiem transportu – ale problemem jest to, że są zostawiane po zakończeniu jazdy przez użytkowników, gdzie popadnie: na trawnikach, przejściach dla pieszych czy zastawiające chodniki. Szczególnie w centrum Poznania to duży problem: nie tylko dlatego, że tu hulajnóg jest zostawianych więcej niż na przykład na Piątkowie, ale także dlatego, że chodniki w centrum w wielu miejscach są bardzo wąskie i zostawienie hulajnogi w takim miejscu naprawdę mocno utrudnia życie wszystkim, którzy chcą tamtędy przejść. A już szczególnie niebezpieczne są dla osób z dysfunkcją wzroku.

Na problem zwróciła uwagę Rada Osiedla Stare Miasto w czerwcu 2022 roku, bo to właśnie na Starym Mieście jest największy problem z hulajnogami. Radny Tomasz Dworek podał jako przykład Kraków, który również miał ten problem i rozwiązał go skutecznie przy współpracy z operatorami pojazdów.

Po prawie roku przygotowań i rozważań władze Poznania również przygotowały rozwiązanie, które ma sprawić, że hulajnogi zaparkowane gdzie popadnie – przejdą do przeszłości. Przy siedzibie Zarządu Dróg Miejskich na Wilczaku już działa projekt strefy Hop&go – jedynego miejsca, w którym będzie można zostawić hulajnogę.

– Zrównoważony transport jest czymś, co jako jednostka współodpowiedzialna za transport w mieście zdecydowanie popieramy i dlatego pozytywnie oceniamy wzrost popularności hulajnóg elektrycznych jako środka poruszania się – mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej. – Jednak idący z nim w parze problem nieprawidłowego parkowania tych urządzeń nie może być dłużej tolerowany. Dlatego wspólnie z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania podjęliśmy rozmowy z operatorami hulajnóg. Powstanie stref mikromobilności jest efektem porozumienia, do którego doszliśmy. Przed nami ich wdrożenie i ocena, jak to rozwiązanie sprawdzi się w praktyce.

Punkty mikromobilności Hop&go staną w miejscach, w których wcześniej znajdowały się stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego oraz w innych miejscach, gdzie taki parking byłby potrzebny – to łatwo ustalić dzięki danym operatorów systemu hulajnóg. Łącznie ma ich być 170 w różnych częściach miasta i tylko tam będzie można zostawić rower lub hulajnogę.

– Operatorzy zadeklarowali, że tak zaprogramują swój system, iż nie będzie można zakończyć wypożyczenia jednośladu, jeśli nie zostanie on zwrócony w jednym z wyznaczonych punktów – wyjaśnia Piotr Libicki. – Będzie wówczas naliczana i pobierana z konta użytkownika dalsza opłata.

Kiedy zaczną obowiązywać nowe zasady? Punkty mikromobilności mają zostać wyznaczone w czasie wakacji i przez miesiąc będą działać jako miejsca parkingowe, ale bez naliczania dodatkowych opłat przez operatorów. Prawdopodobnie od września parkowanie w tych lokalizacjach będzie już obowiązkowe.

Strona głównaPoznańW Poznaniu powstaną parkingi dla hulajnóg. Kiedy?