Sprawdzanie zgód TCF
środa, 24 kwietnia, 2024

Poznań: Bałagan z hulajnogami? Rada Osiedla Stare Miasto ma pomysł

Hulajnogi zagradzające chodniki, przejścia dla pieszych czy rzucone tak, że uniemożliwiają przejście, są przekleństwem Poznania. Rada Osiedla Stare Miasto wymyśliła, w jaki sposób rozwiązać problem. I to z korzyścią dla finansów publicznych…

Radni skorzystali tu z przykładu Krakowa – tam władze miasta zaprosili do rozmowy operatorów hulajnóg i wspólnie wymyślili rozwiązanie tego problemu. Bo nie tylko mieszkańcom Poznania porzucane byle gdzie hulajnogi dają się we znaki. To powszechny problem, a ekspansji nowych środków komunikacji raczej nie da się zatrzymać. Przy tym rozwiązanie jest bardzo proste i – jak zwrócił uwagę Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący ROSM, wcale nie trzeba dodatkowych aktów prawnych, jak np. uchwała krajobrazowa.

– Krakowskie miejskie służby „aresztowały” np. hulajnogi pozostawiane na chodnikach, które później musieli odebrać operatorzy – wyjaśnia radny. – To był pierwszy etap zmian. Dziś w Krakowie w ścisłym centrum obejmującym tereny wokół plant i turystyczny Kazimierz pojazdy można pozostawiać tylko w wydzielonych strefach. Pozostawienie hulajnogi poza punktem wiąże się z opłatą nawet w wysokości 200 zł, co automatycznie wskazuje aplikacja operatora w telefonie. To według rzecznika ZTM w Krakowie znaczne poprawiło kulturę w wykorzystaniu przestrzeni publicznej. Czyli można! I co ważne, to miasto było inicjatorem działań, gdzie przy wspólnym stole usiedli urzędnicy i przedstawiciele kilku firm wypożyczających hulajnogi.

Radny zwraca uwagę, że Kraków także zlikwidował rower miejski poza elektrycznym – i właśnie tam, gdzie wcześniej znajdowały się stacje roweru, teraz są postoje hulajnóg i tam też należy je zostawiać, bez względu na to, z usług którego operatora się korzysta. W dodatku firmy wynajmujące hulajnogi płacą za tę przestrzeń, jest to więc niewątpliwa korzyść dla budżetu miasta. Krakowowi udało się też rozwiązać problem nadmiernej prędkości hulajnóg – po prostu w porozumieniu operatorzy zapisali, że zobowiązują się do systemowego ograniczenia maksymalnej prędkości do 18 km/h dla poprawy bezpieczeństwa.

Dlatego Rada Osiedla Stare Miasto podjęła odpowiednią uchwałę i zwróciła się do prezydenta, by podjął działania związane z uporządkowaniem systemu hulajnóg na terenie Osiedla Stare Miasto wzorowane na rozwiązaniu krakowskim.

Jest szansa na powodzenie tego planu – bo jak powiedział Radiu Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich, rozmowy na ten temat już trwają.

Strona głównaPoznańPoznań: Bałagan z hulajnogami? Rada Osiedla Stare Miasto ma pomysł