Poznań: Bałagan z hulajnogami? Rada Osiedla Stare Miasto ma pomysł

fot. Sławek Wąchała (zdjęcie ilustracyjne)

Hulajnogi zagradzające chodniki, przejścia dla pieszych czy rzucone tak, że uniemożliwiają przejście, są przekleństwem Poznania. Rada Osiedla Stare Miasto wymyśliła, w jaki sposób rozwiązać problem. I to z korzyścią dla finansów publicznych…

Radni skorzystali tu z przykładu Krakowa – tam władze miasta zaprosili do rozmowy operatorów hulajnóg i wspólnie wymyślili rozwiązanie tego problemu. Bo nie tylko mieszkańcom Poznania porzucane byle gdzie hulajnogi dają się we znaki. To powszechny problem, a ekspansji nowych środków komunikacji raczej nie da się zatrzymać. Przy tym rozwiązanie jest bardzo proste i – jak zwrócił uwagę Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący ROSM, wcale nie trzeba dodatkowych aktów prawnych, jak np. uchwała krajobrazowa.

– Krakowskie miejskie służby „aresztowały” np. hulajnogi pozostawiane na chodnikach, które później musieli odebrać operatorzy – wyjaśnia radny. – To był pierwszy etap zmian. Dziś w Krakowie w ścisłym centrum obejmującym tereny wokół plant i turystyczny Kazimierz pojazdy można pozostawiać tylko w wydzielonych strefach. Pozostawienie hulajnogi poza punktem wiąże się z opłatą nawet w wysokości 200 zł, co automatycznie wskazuje aplikacja operatora w telefonie. To według rzecznika ZTM w Krakowie znaczne poprawiło kulturę w wykorzystaniu przestrzeni publicznej. Czyli można! I co ważne, to miasto było inicjatorem działań, gdzie przy wspólnym stole usiedli urzędnicy i przedstawiciele kilku firm wypożyczających hulajnogi.

Radny zwraca uwagę, że Kraków także zlikwidował rower miejski poza elektrycznym – i właśnie tam, gdzie wcześniej znajdowały się stacje roweru, teraz są postoje hulajnóg i tam też należy je zostawiać, bez względu na to, z usług którego operatora się korzysta. W dodatku firmy wynajmujące hulajnogi płacą za tę przestrzeń, jest to więc niewątpliwa korzyść dla budżetu miasta. Krakowowi udało się też rozwiązać problem nadmiernej prędkości hulajnóg – po prostu w porozumieniu operatorzy zapisali, że zobowiązują się do systemowego ograniczenia maksymalnej prędkości do 18 km/h dla poprawy bezpieczeństwa.

Dlatego Rada Osiedla Stare Miasto podjęła odpowiednią uchwałę i zwróciła się do prezydenta, by podjął działania związane z uporządkowaniem systemu hulajnóg na terenie Osiedla Stare Miasto wzorowane na rozwiązaniu krakowskim.

Jest szansa na powodzenie tego planu – bo jak powiedział Radiu Poznań Tomasz Libich z Zarządu Dróg Miejskich, rozmowy na ten temat już trwają.

Podziel się: