fbpx

Transport-sharing w Poznaniu: Niemal 2,2 tys. pojazdów do wypożyczenia

Mieszkańcy Poznania mają dostęp do 2 176 pojazdów do wypożyczenia w ramach transport-sharingu. To druga pod względem liczebności i gęstości sieć w Polsce, wynika z raportu DataArt: Transport-sharing w Polsce. Analiza dostępności usług transport-sharingu w największych ośrodkach miejskich w Polsce na koniec 2018 roku. Zdaniem jego autorów, rozwój współdzielonej komunikacji nie byłby możliwy na taką skalę, gdyby nie koncepcja Internet of Things (IoT).

Usługę transport-sharingu oferuje w Poznaniu dziewięciu dostawców, a mieszkańcy mogą na co dzień korzystać z sześciu rodzajów komunikacji. Najbardziej liczebna jest flota rowerów tradycyjnych, która na koniec roku wyniosła 1,2 tys., co stanowi 57 proc. łącznej wielkości.

Poznańska flota jest drugą pod względem liczebności spośród badanych – mniejsza od warszawskiej (8 459 sztuk) i większa od krakowskiej (2 017), łódzkiej (1 885), wrocławskiej (1 782), trójmiejskiej (756) i dostępnej w ramach wybranych miast aglomeracji górnośląskiej (1 239). Na 100 mieszkańców Poznania przypada 0,4 pojazdu, zaś na kilometr kwadratowy miasta 8,2 pojazdu, co czyni z niej drugą najgęstszą sieć transportu współdzielonego w kraju.

Zdaniem autorów raportu, dalszy rozwój transport-sharingu może istotnie poprawić jakość komunikacji w miastach. – W większości światowych metropolii, transport-sharing ułatwia nie tylko przemieszczanie się z punktu A do B, ale rozwiązuje obecnie jeden z największych problemów komunikacyjnych, jakim jest First&Last Mile Problem, czyli transport na samym początku lub końcu podróży – na przykład na drodze z mieszkania do najbliższej stacji metra. Obecnie mieszkańcy o wiele chętniej korzystają z własnych aut. Wybierając zamiast tego transport dostępny publicznie, na przykład transport współdzielony, istotnie zmniejszają problem korków i skracają czas podróży – piszą autorzy raportu.

Komunikacja współdzielona nie byłaby rozpowszechniona na taką skalę, gdyby nie rozwój koncepcji Internet of Things, wraz z urządzeniami i sensorami zdolnymi do wymiany i udostępniania ogromnych ilości danych. Razem ze zmianą technologii produkcji baterii i spadkiem cen urządzeń elektromobilnych, oba te czynniki sprawiły, że auta i skutery na minuty na dobre zagościły na ulicach miast.

– Dostawcy systemów transport-sharingowych korzystają z platform IoT, które nieustannie monitorują każdy pojazd. Nie tylko aktualne położenie, ale również stan naładowania baterii, zużycia oleju i innych płynów, a nawet prędkość z jaką się obecnie porusza i sposób jazdy danego użytkownika. W efekcie flota każdego dnia generuje ogromną ilość danych, które z punktu widzenia zarządzającego są bezcenne – piszą autorzy raportu.

O DataArt

DataArt zajmuje się konsultingiem technologicznym na skalę globalną – projektuje, opracowuje i wspiera unikalne rozwiązania IT. Dzięki temu pomaga klientom uzyskać doskonałe rezultaty biznesowe. Nasi specjaliści posiadają ogromne doświadczenie i wybitny talent techniczny. Zespoły DataArt tworzą nowe produkty i modernizują istniejące systemy, mając realny wpływ na transformację technologiczną w wielu branżach.

DataArt zdobyła zaufanie wiodących marek i wymagających klientów takich jak Nasdaq, skyscanner, Ocado, Betfair, Meetup, Regus and Tinkoff. Świadczy usługi technologiczne, współpracując z ponad 2500 profesjonalistami w 20 lokalizacjach w USA, Europie i Ameryce Południowej.

mat.pras.

TenPoznań - partnerzy

Profil osób współpracujących z portalem TenPoznan.pl

1
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Bartosz
Gość

Warto dodać, że w Poznaniu powstała aplikacja zbierająca wszystkie auta, skutery, rowery i hulajnogi na minuty na jednej mapie – take&drive. Dodatkowo można tam też znaleźć informacje o aktualnych czasach odjazdów autobusów i tramwajów.

takeanddrive.eu – zapraszamy serdecznie!