Poznańscy radni zgodzili się na zabezpieczenie wkładu własnego miasta na dokumentację projektową, która pozwoli skomunikować ulice i transport publiczny z przystankami, które powstaną na towarowej obwodnicy Poznania.
przebudowa-kolejowej-obwodnicy-pkp-plk-oglosilo-przetarg/">PKP ogłosiło projekt przystosowania towarowej obwodnicy Poznania do ruchu osobowego, a także listę przystanków kolejowych, które na niej powstaną.
Potrzebny projekt
Jednak by rzeczywiście ułatwiły komunikację poznaniakom, muszą posiadać odpowiednie drogi dojazdu i dojścia, a także możliwości przesiadki na miejskie autobusy i tramwaje w możliwie najłatwiejszy i najwygodniejszy sposób. W związku z tym miasto ma w planach rozwiązania komunikacyjne, polegające na likwidacji kolizji drogowo-kolejowych oraz budowę sieci powiązań pieszo-rowerowych z transportem zbiorowym – w tym także budowę parkingów Bike+Ride i Park+Ride.
– Komunikacja zbiorowa będzie mogła jeszcze lepiej konkurować z samochodowym transportem – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Nowoczesne węzły przesiadkowe pozwolą na szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne podróżowanie nie tylko po Poznaniu, ale także na trasach łączących Miasto z sąsiednimi gminami. Dzięki temu będzie można ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum, co z kolei przełoży się na mniej korków i lepszą jakość powietrza.
Aby jednak tak się stało, konieczna jest odpowiednia dokumentacja projektowa – i już sama dokumentacja jest dość kosztowną inwestycją. Jej opracowanie kosztuje ponad 8 mln zł. Dlatego miasto ubiega się o dofinansowanie dla tego opracowania wspólnie z gminami Suchy Las, Czerwonak, Swarzędz oraz powiatem poznańskim w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wymogiem formalnym złożenia wniosku o dofinansowanie jest m.in. to, aby i miasto zabezpieczyło wkład własny na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Podczas wtorkowej sesji zgodzili się na to radni miejscy.
Gdzie będą nowe przystanki?
Przypomnijmy, że zgodnie z projektem PKP na towarowej obwodnicy Poznania ma powstać osiem nowych przystanków, w tym siedem na terenie lub w granicach miasta. Będą to:
- Poznań Franowo – po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo,
- Poznań Kobylepole – w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i blisko osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych,
- Poznań Zieliniec – w obrębie osiedla Zieliniec, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,
- Poznań Koziegłowy – na granicy z gminą Czerwonak, w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej; po stronie zachodniej ul. Gdyńskiej znajduje się Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach,
- Poznań Naramowice – przystanek planowany w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,
- Poznań Piątkowo/Uniwersytet – na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,
- Swarzędz Nowa Wieś – przystanek, który już istnieje, ale przejdzie modernizację.
PKP planuje zbudować na nowych przystankach perony o długości 200 metrów. Będą one wyposażone w m.in wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne. Prace mają objąć także wymianę szyn, przebudowę przejazdów kolejowych i modernizację budynków nastawni wykonawczych.
Uruchomienie pociągów pasażerskich będzie stanowiło jednak i tak duże wyzwanie – tory Poznańskiego Węzła Kolejowego są już bardzo obciążone ruchem, tak samo jak Dworzec Poznań Główny.