Pierwszy przejazd na Naramowice fot. PIM

Poznań: ZTM przygotował propozycję zmian linii komunikacyjnych na Naramowicach

Trasą na Naramowice przejechał pierwszy tramwaj – był to przejazd próbny, ale miasto obiecuje uruchomienie trasy pod koniec lata. Dlatego ZTM przygotował propozycję nowego układu tras tramwajowych i autobusowych.

Propozycja ZTM uwzględnia nie tylko pierwszy odcinek trasy tramwajowej na Naramowice, do ulicy Włodarskiej, który ma być oddany tego lata, ale całość do ulicy Błażeja, która ma być gotowa w 2022 roku.

Po jej uruchomieniu to tramwaj będzie stanowił podstawowy środek komunikacji, tak jak zresztą w w całym mieście, a autobusy zmienią swoją rolę na uzupełniającą. Podobnie stało się, jak przypomina ZTM, na Piątkowie i Winogradach po otwarciu trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz na Ratajach i Chartowie po uruchomieniu trasy na Franowo.

– Zaproponowane rozwiązanie ma na celu utrzymanie szybkiego połączenia do Małych Garbar, przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu trasy tramwajowej. Istotnym aspektem jest także położenie nacisku na funkcję dowozową autobusów do tramwajów, zarówno trasy naramowickiej, jak i trasy PST – mówi Wojciech Miechowicz zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.

Po oddaniu do użytku całej trasy Wilczak – Błażeja (w 2022r.) na Naramowice skierowane zostaną dwie linie tramwajowe. Wcześniej, po uruchomieniu pierwszego odcinka trasy od pętli Wilczak do przystanku Włodarska, będzie tu kursował tramwaj linii nr 3.

Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się z prośbą do 15 poznańskich rad osiedli o zaopiniowanie docelowego układu tras tramwajowych i autobusowych. Zaproponował im dwa warianty układu linii tramwajowych na północ od węzła Most Teatralny (podkreśleniem wyróżniono fragmenty tras zmienione w odniesieniu do obecnego ich przebiegu):

Linie tramwajowe:

Wariant 1:

Linia nr 3: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 4: POŁABSKA – Winogrady – Fredry – 23 Lutego – Plac Wielkopolski – Wolnica – Estkowskiego – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA

Linia nr 10: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 roku – DĘBIEC

Wariant 2:

Linia nr 3: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 4: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Fredry – 23 Lutego – Plac Wielkopolski – Wolnica – Estkowskiego – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA

Linia nr 10: POŁABSKA – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 roku – DĘBIEC

Wszystkie linie tramwajowe w każdym z wariantów mają być obsługiwane z podstawową częstotliwością (co 10 minut w rozkładzie zasadniczym w godzinach szczytów komunikacyjnych).

Linie autobusowe:

Zmiany tras autobusowych proponowane są w jednym wariancie, niezależnym od ostatecznej decyzji dotyczącej przebiegu tras tramwajowych:

Linia nr 144: BORANTA – Naramowicka – Łużycka – Stoińskiego – Wiechowicza – PST KURPIŃSKIEGO (bez zmian)

Linia nr 146: BORANTA – Naramowicka – Łużycka – Stoińskiego – Wiechowicza – Kurpińskiego – Wojciechowskiego – Jaroczyńskiego – Obornicka – Szarych Szeregów – Strzeszyńska – Biskupińska – STRZESZYN (bez zmian)

Linia nr 147: likwidacja

Linia nr 151: likwidacja

Linia nr 167: RADOJEWO – Naramowicka – Łużycka – Nowa Naramowicka – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Estkowskiego – RONDO ŚRÓDKA

Linia nr 169: OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Stróżyńskiego – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Kurpińskiego – Wiechowicza – Stoińskiego – Łużycka – Nowa Naramowicka – Naramowicka – Lechicka – Murawa – Słowiańska – Księcia Mieszka I – Przepadek – Al. Niepodległości – Św. Marcin – Bukowska – Przybyszewskiego – Marcelińska – Grochowska – Promienista – OS. KOPERNIKA (nowa stała trasa)

Linia nr 911: BIEDRUSKO – Radojewo – Naramowicka – Łużycka – Nowa Naramowicka – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Estkowskiego – RONDO ŚRÓDKA

Linie nr 214, 218, 224: niewielka zmiana trasy, między Łużycką a Lechicką przebiegać będą po Nowej Naramowickiej

Zawieszenie kursowania linii autobusowej nr 151 w 2020r. zostało wprowadzone jako element kompleksowego pakietu zmian związanych z reorganizacją układu linii autobusowych na czas budowy trasy tramwajowej na Naramowice. Mając na uwadze utrudnienia na ulicach Szelągowskiej i Naramowickiej, w układzie tym wzmocnione zostały bezkolizyjne, poprzeczne połączenia autobusowe zapewniające szybkie połączenie z trasą PST. Wydłużono m.in. trasę linii nr 169 oraz wzmocniono linię nr 144. Układ ten sprawdził się, zatem wariant z likwidacją linii 151 i wydłużeniem w zamian linii 169 jest proponowany jako stały. Z Wilczaka do Małych Garbar, do czasu budowy trasy tramwajowej na tym odcinku, kursować miałyby autobusy linii 167, 174, 190 i 911. Częstotliwości linii autobusowych nie zmienią się w stosunku do obecnego, normalnego rozkładu jazdy.

Docelowy układ tras stałych będzie mógł wejść w życie po zakończeniu inwestycji nie tylko w obrębie Naramowic, ale także w innych częściach miasta – głównie w śródmieściu (dotyczy linii tramwajowych nr 3, 4) oraz na Wildzie (dotyczy linii tramwajowej nr 10).

ZTM

5 1 vote
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze