Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

Poznań zaprasza na jazz!

Jazz Ring Festival 2018 – 1 listopada rozpoczyna się czwarta edycja międzynarodowego festiwalu muzycznego, stworzonego przez połączone siły Fundacji MDK, Klubokawiarni Meskalina oraz Klubu Dragon. Wykonawców dzielą style, ale łączą pasja, potwierdzone dokonania i iście jazzowy temperament.

Jazz Ring Festival prezentuje oryginalny wybór światowej czołówki twórców. Będą spotkania, koncerty i jamowe sparingi. Tegoroczna poznańska jesień jazzem stoi, a Jazz Ring zagości na czterech scenach, oprócz Meskaliny i Dragona, również na Scenie Wielkiej CK Zamek oraz w Pawilonie.

Escalator Trio – Vandermark/Tokar/Kugel, No-Exit Corner
01.11.2018 | Fundacja Mały Dom Kultury | godz. 20.30
BILETY 20 zł
Koncert zorganizowany we współpracy z Goethe-Institut.

“No-Exit Corner” to drugi album (poprzedni nosi tytuł “Escalator”), nagrany przez trio w krakowskiej Alchemii. Rasowy free jazz na bardzo wysokim poziomie, z mnóstwem energii, buzującym napięciem i uwalnianymi emocjami. Wybuchowa muzyka powstaje w spontanicznej grze, w płynnej, bezpośredniej komunikacji idei i wyrafinowanej sztuki gry. Ken Vandermark jest świetnym saksofonistą, liderem o wyraźnej linii. Interakcja między nim, Klausem Kugelem i Markiem Tokarem działa doskonale. Przestrzeń, barwa, niezależność, przejrzystość i ogromna chęć posunięcia się naprzód wyróżaniają materiał nagrany na No-Exit Corner. Prawdziwa zabawa, to usłyszeć tę muzykę, gdy powstaje w czasie rzeczywistym, gdy na wszystkich frontach sceny widać czujnośc i reakcje muzyków. No-Exit Corner to 56 minut muzyki, 5 odrębnych choć stylistycznie spójnych utworów – ale to free jazz na żywo, każdy koncert jest inny!

Skalpel Big Band (Polska)
21.11.2018 | Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, Sala Wielka | godz. 20.00
I pula / 35 zł w sprzedaży od 8 października do wyczerpania
II pula / cena regularna 40 zł

Skalpel to już klasyka europejskiego nu jazzu. Na pierwszych dwóch albumach, Skalpel i Konfusion, (wydanych przez Ninja Tune) zespół przełożył na język współczesnej elektroniki brzmienie i klimat polskiego jazzu z lat 60. i 70., tworząc muzykę o wyrafinowanej strukturze i dużym ładunku emocjonalnym. W 2014 r. Skalpel powrócił z nową płytą Transit, będącą przejściem od muzyki opartej na samplach w stronę programowania i grania na instrumentach wirtualnych. Teraz ta podróż ma swój dalszy ciąg, dzięki niespodziewanemu spotkaniu z Patrykiem Piłasiewiczem. Patryk ma pomysł na to, jak „uwolnić” muzykę Skalpela zarówno od sampli, jak i od komputerowej elektroniki. Jako doświadczony aranżer rozpisze to, co Skalpel stworzył niegdyś na komputerze, na kilkunastoosobowy big band. Zespół wykona tym samym swoiste podwójne salto i dopisze kolejny rozdział historii swojej oraz polskiego jazzu.

Dead Cat In A Bag (Włochy)
Sad Dolls & Furious Flowers
22.11.2018 | Meskalina | godz. 20.00
BILETY 15 zł

Włoskiemu zespołowi nie jest obce łączenie i eksplorowanie bardzo różnych i odległych gatunków muzycznych. Na nowej płycie Sad Dolls & Furious Flowers przedstawiają pełne kolorów, filmowe pejzaże, które z powodzeniem mogłyby być soundtrackami do niezupełnie klasycznych westernów. Teatralne podejście do muzyki czyni każdy z utworów osobnym spektaklem. Grają szeroko: bardzo energetycznie lub w refleksyjnym skupieniu, czerpią ze stylistyki i tradycji starych folkowych pieśniarzy. Tworzą jednak na wskroś nowocześnie, sięgając po elektronikę i zupełnie nietradycyjne instrumenty. Poruszają odwieczne i uniwersalne tematy: zagubiona miłość, rozczarowanie, niedochowane obietnice, gniew, pożądanie, piękno, nadzieja na lepsze jutro…
W osobisty i specyficzny sposób oferują nam trochę piasku z meksykańskiej pustyni, trochę śniegu z rosyjskiej tundry, francuskie perfumy, walc prosto z westernu i martwego kota, któremu zostało jeszcze jedno życie.

StarkLinnemann Quartet (Holandia)
Transcending Chopin Volume II & III
30.11.2018 | Pawilon | godz. 20.00
BILETY 20 zł

Transcending Chopin Volume II & III to podwójny album, którego koncept wywodzi się z bezkompromisowej miłości Starka do Chopina i pasji Linnemanna do kontrastujących etnicznych rytmów.
Muzycy dokonują kapitalnej transkrypcji Chopina na język jazzu, odważnie odkrywają rozrywkowy, ba! taneczny potencjał wielkiego romantyka, niczego mu nie ujmując. To nie pastisz, choć bywa dowcipnie, a pełne uznanie i atencja, które wydobywają nie do końca oczywistą żywotność klasyka. Słychać tu i bepop, i Coltrane'a, i afrykańskie rytmy, i wiele innych tropów, które – błyskotliwie splecione – składają się na charakterystyczny styl StarkLinnemann, określany jako universal crossover music.

Strona głównaKulturaPoznań zaprasza na jazz!