Sprawdzanie zgód TCF
wtorek, 23 kwietnia, 2024

Poznań: Zaczyna się rewitalizacja kolejnej części Świętego Marcina

Tym razem będzie to odcinek między ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego razem z fragmentem Al. Marcinkowskiego do placu Wolności. Właśnie została podpisana umowa na realizację tego etapu.

Inwestycja to dalsza część Programu Centrum, którego celem jest odnowa znaczącej części śródmieścia Poznania. Wykonawcami przebudowy będzie konsorcjum Tormel i Terlan.

– Chcemy, by kolejna część śródmieścia była przyjazna dla wszystkich jej użytkowników – mieszkańców, turystów, studentów – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Dlatego zależy nam na tym, by w odnowionym centrum kluczową rolę odgrywał sprawny transport publiczny, ruchy pieszy i rowerowy. Dzięki zmianom nową szansę otrzymają okoliczny handel i usługi. Pojawi się też nowa zieleń i drzewa.

Prace mają ruszyć już na wiosnę, a zakończą w trzecim kwartale 2022 r.
– Wykonawca w najbliższych tygodniach zajmie się opracowaniem czasowej organizacji ruchu, która obowiązywać będzie w trakcie prac – wyjaśnia Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Po jej zatwierdzeniu będzie można rozpocząć roboty budowlane.

Po zakończeniu prac na odcinku między ul. Ratajczaka i Podgórną będzie obowiązywać strefa zamieszkania łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku ruch kołowy będzie dopuszczony, ale tylko z maksymalną prędkością 30 km/h. W planach jest też rozbudowa sieci monitoringu wizyjnego, żeby zwiększyć bezpieczeństwo na tym terenie.

Chodniki po remoncie będą znacznie szersze, jezdna przebudowana, a torowisko tramwajowe przesunięte. Swój pas do ruchu dostaną też rowerzyści. Na ulicach pojawi się nowe oświetlenie i zieleń.

Przebudowany fragment ul. Św. Marcin będzie miał jednokierunkową jezdnię, znacznie szersze chodniki, a torowisko tramwajowe zostanie przesunięte – między św. Marcinem a placem Wolności będzie przebiegało prosto. Na ulicy pojawi się zieleń w donicach ze względu na infrastrukturę podziemną, będą też cztery koperty postojowe dla dostaw i obsługi autobusów).

Nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego zostanie wykonana z granitowej kostki z granitu strzelińskiego, ale południowy odcinek chodnika św. Marcina, od Piekar do kościoła św. Marcina, będzie miał inna nawierzchnię, wykonaną z kostki bazaltowej i granitowych płyt, żeby nawiązywała do nawierzchni przed kościołem.

Stare bloki kamienne zostaną wykorzystane przy odbudowie schodów przy kościele. Obok świątyni zaplanowano też pylon z oświetloną, przeszkloną gablotą, w której znajdzie się makieta kościoła wraz z historyczną, nieistniejącą wieżą. Natomiast naprzeciwko kościoła zostanie zamontowany projektor mappingu, który będzie wyświetlał rysunek rzutu wieży.

Na Al. Marcinkowskiego będzie 16 miejsc postojowych, w tym trzy dla osób z niepełnosprawnościami, a także stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego na 14 stanowisk. Nawierzchnia ulicy będzie taka sama jak jej już odrestaurowana część od placu Wolności do ul. 23 Lutego.

Przybędzie też zieleni – i to nie tylko w donicach. Na Al. Marcinkowskiego zostanie posadzonych 36 dębów kolumnowych, które stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego. Rosnące tam obecnie klony zostaną przesadzone w miejsce wskazane przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Pojawią się tam także krzewy, m.in. berberysy i irgi, a przed muzeum powstanie kwietnik nawiązujący do istniejących w przeszłości.

Strona głównaPoznańPoznań: Zaczyna się rewitalizacja kolejnej części Świętego Marcina