Przebudowa Wierzbięcice i 28 Czerwca 3 fot. UMP

Poznań: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r – przebudowa ruszy pod koniec czerwca

Poznańskie Inwestycje Miejskie wszczęły procedurę przetargową i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – pod koniec czerwca rozpocznie się wielki remont na Wildzie.

Zgodnie z planem – to znaczy, że wszystkie procedury przetargowe rozpoczną się i zakończą w przewidzianych terminach, no i że uda się wyłonić wykonawcę tej inwestycji, realizowanej ze wsparciem funduszy unijnych. Jeśli to się uda, to rozpoczęcie inwestycji planowane jest na przełomie czerwca i lipca, czyli po zakończeniu roku szkolnego. Poprzedzona będzie jeszcze dodatkowo akcją informacyjną.

A co idzie do remontu? Na odcinku ponad 1 kilometra – od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego – przebudowane zostanie torowisko tramwajowe wraz z siecią trakcyjną, węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku, a także cały układ drogowy.
– Efektem tej inwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawa efektywności komunikacji zbiorowej. Tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej. Nie będą bowiem blokowane przez samochody. Dlatego zależy nam na tym, by zastosowane zostały rozwiązania trwałe i niedrogie w eksploatacji – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Przebudowa ul. Wierzbięcice ma też znaczenie w kontekście budowy trasy tramwajowej wzdłuż ulic: Niezłomnych i Ratajczaka. Skróci się wówczas czas przejazdu i trasa z Dębca i Wildy do centrum.

Torowisko tramwajowe – poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki – zostanie wydzielone i odseparowane od jezdni. Dzięki zastosowanym technologiom będzie cichsze, w dużej mierze zielone i zaopatrzone w system nawadniający. Z kamienic zlokalizowanych wzdłuż odcinka, który przejdzie metamorfozę, znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe. Zostaną one zawieszone na nowych słupach. Planuje się również modernizację stacji prostownikowej “Pamiątkowa”.

Przystanki “Św. Czesława” zostaną wyniesione (tzw. wiedeńskie). Przy rynku Wildeckim – w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda – zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Ich zadaniem będzie uspokojenie ruchu samochodowego w miejscu wsiadania i wysiadania z tramwaju oraz zwiększenie powierzchni platformy. Przy rynku powstaną też parkingi rowerowe bike&ride. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.

Po obu stronach torowiska powstanie jezdnia z jednym pasem, uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zbudowane zostaną nowe chodniki z elementami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Na przebudowywanym odcinku pojawią się elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, a także nasadzenia zieleni: miłorzęby, klony oraz sporo zieleni niskiej.

– PIM będą realizowały to zadanie nie tylko w imieniu miasta Poznań, lecz również – dzięki podpisanym porozumieniom – jako inwestor zastępczy dla innych podmiotów, które planowały w tym miejscu roboty związane ze swoimi sieciami: Aquanetu SA, Veolii Energii Poznań SA oraz Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o – wyjaśnia Marcin Gołek, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Przebudowana bądź zbudowana od nowa zostanie infrastruktura oświetleniowa, kanalizacja deszczowa, wodociągowa, gazowa, elektryczna i ciepłownicza. Takie rozwiązanie pozwoli na pełne skoordynowanie działań inwestycyjnych, dzięki czemu wszystkie prace zostaną przeprowadzone w tym samym czasie, co zminimalizuje czas trwania związanych z nimi utrudnień.

Na realizację robót budowlanych wykonawca będzie miał maksymalnie 570 dni od podpisania umowy. W pierwszej kolejności, maksymalnie po 330 dniach, ruch tramwajowy ma wrócić na przebudowaną wraz z węzłem rozjazdowym (Górna Wilda/Wierzbięcice) ul. Wierzbięcice.

– Podmioty, które będą chciały wziąć udział w przetargu, swoje oferty będą mogły złożyć do 27 marca. Wśród kryteriów ich oceny, oprócz kosztów, znajdą się również proponowane skrócenie terminów wykonania zamówienia, okres rękojmi, doświadczenie kierownika budowy oraz terminy płatności dla podwykonawców – zaznacza wiceprezes PIM.

Pierwszy etap modernizacji ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. (odcinek od ul. ks. Jakuba Wujka do rynku Wildeckiego) spowoduje zmianę trasy linii numer 10 poruszającej się obecnie po ul. Wierzbięcie.
– Po rozpoczęciu prac tramwaj będzie kursował ulicą Górna Wilda, na której zostanie utworzony dodatkowy, tymczasowy przystanek “Niedziałkowskiego” (także dla tramwajów linii numer 2 i 9) – tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

W 2021 r. drugi etap inwestycji zostanie skoordynowany z planowanym przez ZTM i MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ul. 28 Czerwca 1956 roku – od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami mają zostać przystanki “Kosińskiego” oraz “Pamiątkowa”. Szczególnie przebudowa przystanku “Kosińskiego” będzie dużym ułatwieniem z uwagi na mieszczący się obok Ortopedyczno-Rehabilitacyjny Szpital Kliniczny im W. Degi.

Projekt o nazwie “Przebudowa torowisk w poznańskich ulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku” został dofinansowany kwotą ponad 27,2 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. “Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W ciągu pięciu dni ogłoszenie przetargowe pojawi się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

PIM, ZTM, el

Dodaj komentarz

avatar