trasa Poznań Wschód, wizualizacja fot. ZTM

Poznań: Trasa tramwajowa do stacji Poznań Wschód. “Bardzo nam zależy na poznaniu pomysłów i oczekiwań mieszkańców”

Choć od lat wszyscy się zgadzali, że powinna powstać, bo jest potrzebna – to nigdy nie rozpoczęto konkretnych prac. Czy teraz to się zmieni? Miasto ogłosiło konsultacje społeczne trasy tramwajowej Poznań Wschód.

Obecnie mieszkańcy Głównej mają do dyspozycji tylko komunikację autobusową, bo tramwaj dojeżdża tylko na Zawady, a to na Główną spory kawałek. Planowana trasa tramwajowa usprawni układ transportowy w tej części miasta, przy okazji integrując przejazdy tramwajem i autobusem z podróżami koleją.
– Zawady i Główna to rejony Poznania, w których linia tramwajowa mogłaby nie tylko zdecydowanie poprawić komunikację lokalną, ale także dać ożywczy impuls rozwojowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Jak w takim razie powinna wyglądać i którędy przebiegać trasa tramwajowa od pętli na Zawadach do stacji kolejowej Poznań Wschód?
– Bardzo nam zależy na poznaniu pomysłów i oczekiwań mieszkańców, jak również ich uwag oraz preferencji dotyczących przebiegu nowej trasy tramwajowej – wskazuje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Koncepcja trasy ma dwa warianty. Oba zaczynałyby się na obecnej pętli tramwajowej na Zawadach. Dalej biegłyby wzdłuż ulicy zawady i Głównej do wylotu św. Michała. Od tego momentu właśnie są dwa warianty trasy. Wariant 1 (W1) prowadziłby wzdłuż północnej granicy boiska Klubu Sportowego Polonia Poznań. Wariant 2 (W2) nadal prowadziłby ulicą Główną do rynku Wschodniego, a dalej nową ulicą, która miałaby powstać między Harcerską i Wiejską. Oba warianty znów łączą się przy stacji Poznań Wschód, gdzie oprócz pętli tramwajowej miałaby powstać też pętla autobusowa oraz parking Park & Ride – czyli zintegrowany węzeł przesiadkowy.

– Konsultacje stanowią bardzo ważną część prowadzonych przez ZTM działań przedprojektowych wśród których znajduje się także rozpoznanie możliwości technicznych dla nowej trasy – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Konsultacje społeczne koncepcji trasy nie przesądzają jednak o jej szybkiej realizacji. Oprócz uzgodnienia jej przebiegu z mieszkańcami trzeba byłoby jeszcze przeprowadzić analizy techniczne i ekonomiczne przedsięwzięcia. A nawet po ich przeprowadzeniu budowa wcale nie jest pewne, bo będzie zależała od możliwości finansowych miasta i pozyskania zewnętrznego źródła finansowania (np. w ramach funduszy Unii Europejskiej).

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze