słup trolejbusowy fot. PIM

Poznań: Słup trolejbusowy wrócił na Szelągowską

To jedna z ostatnich pamiątek po czasach, kiedy po Poznaniu kursowały trolejbusy, zlikwidowane w 1970 roku. Słup stał na ulicy Szelągowskiej, przy pętli Wilczak – i teraz, po renowacji, wrócił na swoje miejsce.

Słup został zdemontowany w połowie maja. Od tego czasu wykonawca trasy tramwajowej na Naramowice, dzięki staraniom pasjonatów i jednostek miejskich, zajmował się pracami renowacyjnymi, by historyczny element mógł wrócić na ul. Szelągowską. I po miesiącu prac możemy go ponownie oglądać w tym samym miejscu.

– Cieszymy się, że przy budowie trasy na Naramowice możemy łączyć nowoczesność z historią dzięki wyeksponowaniu pamiątki po trolejbusach – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Słup jest w takim miejscu, że nie będzie trzeba go demontować nawet w przypadku budowy kolejnego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, czyli od Wilczaka w stronę Małych Garbar.

Dzięki renowacji słup zyskał ciemnozielony kolor nawiązujący do tradycji poznańskiej komunikacji miejskiej. W latach swojej świetności słup był wykorzystywany przez linie kursujące z centrum miasta i Garbar w kierunku Naramowic oraz Umultowa. Trasa przez ul. Szelągowską była wykorzystywana przez trolejbusy do 1969 roku.

Historia trolejbusów w Poznaniu sięga lat międzywojennych. Pierwszą linię uruchomiono w 1930 r. w rejonie Śródki i Głównej – była to również pierwsza linia trolejbusowa w ówczesnej Polsce. Z czasem nowych tras przybywało. Jak podaje historyk komunikacji miejskiej Jan Wojcieszak, szczyt rozwoju trolejbusów w Poznaniu przypada na przełom lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Była to wtedy komunikacja sprawniejsza od autobusowej.

Rozbudowę sieci umożliwiło ściągnięcie z Gorzowa wraków trolejbusów i ich remont. Na początku 1948 r. funkcjonowały trzy linie trolejbusowe: Mostowa – Śródka – Główna, Mostowa – Śródka – os. Warszawskie i Ogrody – Sytkowo. W kolejnych latach trolejbus zawitał także w północnej części miasta, w tym właśnie na ul. Szelągowskiej, gdzie do dziś zachował się poddany renowacji słup. Proces likwidacji komunikacji trolejbusowej przypadł na lata sześćdziesiąte. Układ tras był już niefunkcjonalny, składał się z czterech niepołączonych ze sobą sieci i zajezdnią oddaloną od każdej z nich. Trolejbusy traciły na znaczeniu na rzecz nowoczesnych wówczas autobusów Jelcz 272Mex. Ostatnia linia trolejbusowa łącząca Ogrody i Smochowice przeszła do historii w 1970 r.

Na przystanku autobusowym przy ul. Szelągowskiej (kierunek Naramowice) pasażerowie będą mogli zapoznać się z historią trolejbusów w Poznaniu za sprawą informacji zamieszczonych w gablocie wiaty.

PIM

0 0 votes
Oceń artykuł
2 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze