Reklama

Poznań: Ścieżka rowerowa w Śluzie Cybińskiej?

Podziel się!

W lipcu ma być gotowa ekspertyza, która pozwoli ustalić czy w Śluzie Cybińskiej da się utworzyć ścieżkę pieszo-rowerową oraz jaki byłby ewentualny koszt takich prac.

Planowana ścieżka pieszo-rowerowa, biegnąca ok. 30-metrowym przepustem, ma być jednym z kolejnych fragmentów Wartostrady. Śluzę, składającą się z dwóch bliźniaczych przepustów, wybudowano w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Dziś nie jest widoczna z zewnątrz.

W latach powojennych, podczas poszerzania ul. Jana Pawła II (dawniej Podwale), przepust północny, którym płynie Cybina, wydłużono żelbetowymi konstrukcjami. Południowy został zaślepiony ścianami z żelbetu. Od tego momentu był on nieczynny.

Po raz pierwszy od lat weszli tam przedstawiciele firmy, przygotowującej na zlecenie spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie ekspertyzę obiektu. Do zamkniętego przepustu przedostali się przez otwór inspekcyjny, który wywiercili w ścianie o grubości 1,6 m. Oględziny ścian i znakowanie budulca pozwoliły stwierdzić, że do budowy śluzy 174 lata temu używano cegieł, pochodzących z wielu działających wówczas w okolicy cegielni – m.in. z Rataj, Berdychowa i Radojewa.

Okazało się, że na dnie zaślepionej od wewnątrz szalunkami przestrzeni wciąż jest woda. Obiekt w kilku miejscach przecieka, a w jednym widoczne jest zarysowanie muru. Zamontowano więc szklane plomby kontrolne, które po pewnym czasie pozwolą stwierdzić, w jaki sposób na tę rysę oddziałuje ruch pojazdów na biegnącej nad śluzą ul. Jana Pawła II.

Po zakończeniu wizji lokalnej otwór inspekcyjny został zaślepiony, a wykonawcy ekspertyzy rozpoczęli jej opracowywanie. Dokument pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy zabytkowy obiekt może bezpiecznie i w sposób zgodny ze standardami zostać włączony w przebieg ścieżki pieszo-rowerowej. Ma zawierać szczegółową analizę stanu technicznego przepustu, wnioski i zalecenia wykonania robót remontowych, w tym izolacji zabezpieczającej przed przeciekaniem, a także szacunkowy kosztorys inwestorski planowanych robót.

Autor: PIM


Podziel się!

Dodaj komentarz

avatar