Poznań: Ruszył przetarg na przebudowę kolejnego odcinka Św. Marcina

św. Marcin wizualizacja fot. PIM
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy prac budowlanych na odcinku ulicy Święty Marcin od Mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej.

– Konsekwentnie zmierzamy do celu, jakim jest przywrócenie blasku reprezentacyjnej ulicy Poznania – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Zależy nam na stworzeniu na Świętym Marcinie przyjaznej i estetycznej przestrzeni oraz podniesieniu tym samym atrakcyjności tego miejsca. Jednocześnie, w ramach tej inwestycji, poprawimy funkcjonalność komunikacji miejskiej poprzez utworzenie prawoskrętu dla tramwaju z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin i nowego przystanku przy CK Zamek. Uspokojenie ruchu samochodowego przełoży się z kolei na większe bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Przebudowa tego odcinka jest kolejnym elementem Programu Centrum, który miasto realizuje dzięki unijnemu dofinansowaniu. Pierwszym etapem była przebudowa odcinka pomiędzy ul. Ratajczaka a Gwarną, teraz prowadzone są prace na odcinku od Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego wraz z fragmentem Al. Marcinkowskiego do placu Wolności.

– Tym razem łączymy dwa zakresy zadania, czyli odcinek między Gwarną a al. Niepodległości oraz od al. Niepodległości do Mostu Uniwersyteckiego. Realizacją wszystkich prac zajmie się jeden wykonawca – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Właściwie mówimy nie tylko o ul. Św. Marcin, bo kompleksowej przebudowie ulegną też skrzyżowania z al. Niepodległości, ul. Towarową oraz Kościuszki. Zakres prac jest bardzo szeroki, obejmuje m.in. sieci podziemne, torowisko, jezdnię. Całość uzupełni zieleń i mała architektura.

Na ul. Św. Marcin od Gwarnej do Mostu Uniwersyteckiego przebudowane zostanie torowisko tramwajowe w technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Pojawi się wreszcie skręt z ulicy Św. Marcin w Towarową, o który społecznicy z Inwestycji dla Poznania walczyli od lat. Dzięki niemu tramwaje będą mogły skręcać w Towarową także z ulicy Święty Marcin, a nie jak obecnie, tylko z Mostu Uniwersyteckiego. To pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy możliwości wariantów tras w czasie objazdów czy remontów, a w przyszłości może stać się elementem przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.

Przystanki tramwajowe na ul. Towarowej zostaną w związku z tym przebudowane i przesunięte, a przylegający fragment parku im. Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni i zostanie uzupełniony o elementy małej architektury. Fontanna Felderhoffa pozostanie w dotychczasowym miejscu. Pojawi się też długo wyczekiwane przejście naziemne przez ulicę na wysokości Akademii Muzycznej.

Zmieni się oś torowiska w ul. Św. Marcin przed zamkiem. Pojawi się tam nowy przystanek w drugą stronę, odpowiednik tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum, którego dziś bardzo brakuje. Oba przystanki zostaną wyposażone w tablice ITS.

Na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną powstanie przestrzeń łącząca funkcje ulicy, deptaku i parkingu – podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a nie jedynie z chodników i przejść przez jezdnię. Parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach, a prędkość będzie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka zostanie wykonana z granitu strzelińskiego.

Z kolei na fragmencie ulicy Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do Mostu Uniwersyteckiego ścieżki rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni.

Projektanci zachowali reprezentacyjny charakter strefy przed CK Zamek. Istniejący przed budynkiem murek zostanie rozebrany i przesunięty, przy czym tworzące go bloki kamienne zostaną poddane renowacji i uzupełnieniu. Przebudowa obejmie także to, co pod ziemią, czyli całą sieć uzbrojenia.

Na wysokości zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Nowa zieleń pojawi się także wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum w postaci szpaleru drzew po północnej stronie ul. Św. Marcin.

Na metamorfozę odcinka między Mostem Uniwersyteckim a ul. Gwarną wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie miał maksymalnie 516 dni od podpisania umowy. Zainteresowane podmioty mają czas na nadsyłanie ofert do 18 czerwca.

PIM