Poznań: Rusza remont Mielżyńskiego. Jak zmieni się kursowanie tramwajów?

Okrąglak 65 lat fot. Sławek Wąchała

1 września nastąpi zamknięcie torowiska od Mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego, które będzie remontowane w ramach kolejnego etapu Projektu Centrum. A to oznacza kolejne zmiany tras tramwajów w centrum Poznania.

Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, torowisko w ulicy Mielżyńskeigo jest w bardzo złym stanie i jego remont jest konieczny. Ale co ciekawe, w równie złym stanie jest torowisko w ulicy Fredry, a ono przecież było przebudowane w lipcu 2012 roku. Przypomnijmy, że wówczas ZTM tłumaczył, że remont torowiska na ul. Fredry jest kontynuacją robót na ul. 27 Grudnia i jest w tak tragicznym stanie, że musi zostać wyremontowane. W fatalnym stanie były też zwrotnice na skrzyżowaniu Fredry, Gwarnej i Mielżyńskiego. Brzmi znajomo? Wychodzi na to, że gruntowne i generalne remonty ulic i torowisk w Poznaniu wystarczają na najwyżej 10 lat…

W 2012 roku trasy zmieniło 8 linii tramwajowych. W tym roku będzie znacznie gorzej, ponieważ remontem jest objęte całe centrum, więc w praktyce żaden tramwaj tędy nie przejedzie. Jak więc będą kursowały tramwaje?

Tramwaje Centrum

Linia nr 4: tramwaj pojedzie z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręci w Dąbrowskiego i dojedzie na Ogrody.

Linia nr 8: tramwaj z Miłostowa skieruje się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką dojedzie do pętli Starołęka Mała.

Linia nr 17: tramwaj pojedzie z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM.

Linia nr 96: będzie zawieszona – na części trasy (Błażeja – most Teatralny) zastąpi ją linia nr 3, na której tramwaj z Błażeja pojedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM.

Nadal zamknięte będą torowiska w ulicach: Św. Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST. Podstawową linią zastępczą na PST jest autobus T12 oraz nocna linia nr 231, zachęcamy do korzystania także z bezpośrednich połączeń autobusowych do centrum na liniach nr: 168, 169, 171, 174, 190 oraz korzystania z linii tramwajowych nr 3 i 10 z Naramowic, 4 i 15 z Połabskiej oraz 11 i 14 z Piątkowskiej.
Czytaj więcej o komunikacji zastępczej za Poznański Szybki Tramwaj.

Linia wahadłowa nr 98 oraz autobusy 163 i 190

Do centrum – od strony Śródki – dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy nr 98, kursujący do placu Wielkopolskiego.

Linia nr 98

RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 163

GÓRCZYN PKM – Ściegiennego – Jugosłowiańska – Bułgarska – Marcelińska – Grochowska – Bukowska – Zwierzyniecka – Święty Marcin – al. Niepodległości – Solna – Małe Garbary – Wyszyńskiego – RONDO ŚRÓDKA

Linia nr 190

OS. SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE

Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego można skorzystać z linii autobusowej nr 163. W celu wzmocnienia tego połączenia, linia nr 163 będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do Ronda Śródka. Można także rozważyć przesiadkę w rejonie Al. Wielkopolskiej (z jednej z sześciu linii tramwajowych z północy Poznania) na kursujący ulicą Solną w kierunku Garbar autobus nr 160. Jadąc od południa, warto rozważyć przesiadkę z tramwaju na linię nr 163 w rejonie ronda Kaponiera, można też przesiąść się w rejonie przystanków Solna i Małe Garbary.

Na odcinku Małe Garbary – Śródka pasażerowie mają jeszcze do dyspozycji autobusy linii 167 i 911.

Tramwaje nr 9 i 13 ponownie dojadą do centrum

Zmiany nastąpią także w rejonie placu Wiosny Ludów, gdzie po demontażu łuku torowego wahadłowe linie tramwajowe nr 95 i 99 zostaną zastąpione regularnymi liniami nr 9 i 13. Zlikwidowana zostanie także linia nr 93, zastępująca obecnie linię nr 9.

Od 1 września „dziewiątką” będzie można dojechać z Dębca PKM przez Wildę do przystanku Plac Wiosny Ludów, natomiast „trzynastka” będzie miała trasę z przystanku Starołęka PKM przez rondo Starołęka, rondo Rataje i św. Rocha do przystanku Wrocławska.

Uwaga! Tramwaje będą mogły już dojeżdżać do zmodernizowanych Al. Marcinkowskiego, gdzie będą wykonywać manewr wycofania i powrotu w kierunku pl. Wiosny Ludów. Z uwagi na wciąż prowadzone prace w rejonie Marcinkowskiego obecnie nie ma możliwości udostępnienia znajdujących się tam przystanków. Początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 – Wrocławska.

Trasy poszczególnych linii tramwajowych od 1 września

Linia nr 1 – bez zmian

JUNIKOWO – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO

Linia nr 2 – bez zmian

DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 3 – przywrócenie kursowania

BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 4 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem)

POŁABSKA – Al. Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 5 – bez zmian

GÓRCZYN PKM – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – Jana Pawła II – Polanka – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 6 – bez zmian

JUNIKOWO – Bukowska – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jana Pawła II – Warszawska – MIŁOSTOWO

Linia nr 7 – bez zmian

ZAWADY – Podwale – Jana Pawła II – Zamenhofa – Hetmańska – Reymonta – Przybyszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 8 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem)

MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Zamenhofa – Rondo Rataje – Krzywoustego – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – Hetmańska – Starołęcka – STAROŁĘKA MAŁA

Linia nr 9 – powrót funkcjonowania na zmienionej trasie

DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – PLAC WIOSNY LUDÓW

Linia nr 10 – bez zmian

BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM

Linia nr 11 – bez zmian

PIĄTKOWSKA – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 12 – skrócenie trasy do Budziszyńskiej

STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 13 – przywrócenie linii na zmienionej trasie

STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Zamenhofa – Jana Pawła II – Kórnicka – Dowbora-Muśnickiego – WROCŁAWSKA

Linia nr 14 – bez zmian

PIĄTKOWSKA – Bronowa – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 15 – wydłużenie trasy do Junikowa

POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 16 – zawieszona

Linia nr 17 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem)

STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Polanka – Jana Pawła II – Podwale – ZAWADY

Linia nr 18 – bez zmian

OGRODY – Dąbrowskiego – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Jana Pawła II – Polanka – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO

Linie nr 93, 95, 96, 99 – zawieszone

Linia nr 98 – linia wahadłowa zapewniająca wjazd do centrum od strony Garbar i Śródki

RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linie nr 201 i 202 – zawieszone