kładka między Berdychowem a Chwaliszewem, wizualizacja fot. ARPA

Poznań: Przetarg ogłoszony! Kiedy przejdziemy kładką między Berdychowem i Chwaliszewem?

Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na budowę mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną między Chwaliszewem i Berdychowem. Zdaniem prezydenta Jacka Jaśkowiaka to inwestycja bardzo ważna dla miasta, i to z kilku powodów.

– Kluczowy jest aspekt komunikacyjny – wyjaśnia prezydent. – Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla korzystających z niego turystów.

Przeprawa ma się składać z dwóch mostów, jednego przez Wartę, a jednego przez Cybinę prowadzącymi od ulicy Berdychowo na Chwaliszewo, mniej więcej na wysokości parku Stare Koryto Warty, przez południowy cypel Ostrowa Tumskiego. Oba mosty będą przeznaczone wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerowego. Przeprawa ma ułatwić komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta – będzie też alternatywą dla wybierających się na Stary Rynek i pozwoli zagospodarować południowy cypel Ostrowa Tumskiego.

– Za nami konkurs architektoniczny oraz część prac koncepcyjnych i projektowych, inwestycja ma już pozwolenie na budowę – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Do zadań wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie należało przygotowanie pozostałej dokumentacji wykonawczej, a następnie zrealizowanie prac budowlanych. To nie tylko budowa nowych mostów, ale też połączenie ich z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową, by całość jak najlepiej służyła poznaniakom i turystom.

Technicznie przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Most nad Wartą będzie liczył 165 metrów długości, natomiast ten nad Cybiną – 117 metrów. Obie części będą tworzyły jednolitą całość, a dodatkowo powstaną też chodniki, pochylnie i schody prowadzące do mostów – konstrukcja będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Zmiany zostaną wprowadzone również na Wartostradzie przy moście oraz, z drugiej strony, na ulicy Berdychowo przy skrzyżowaniu z Rychlewskiego, gdzie zostanie przebudowane skrzyżowanie.

Mosty pieszo-rowerowe zostaną wykonane na podstawie dokumentacji przygotowanej przez konsorcjum w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Koncepcja architektoniczna tego zespołu zwyciężyła w konkursie na projekt przeprawy, który zorganizowało miasto. Inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego, a jej realizacja planowana jest na lata 2023-2024.