Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

Poznań: Projekt EDWARD, czyli dzień bez ofiar na drodze

26 września obchodzimy European Day Without Road Death – Edward, czyli Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych na Drogach. Ideą przewodnią projektu jest „wizja zero” – zero osób ciężko rannych i ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w tym dniu na drogach Europy.

Największy wpływ na bezpieczeństwo mają kierowcy, którzy w mniej lub bardziej świadomy sposób, dopuszczają się zachowań zagrażających życiu innych użytkowników dróg, np. poprzez przekraczanie limitów prędkości, jazdę pod wpływem alkoholu/narkotyków, niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa, korzystanie z telefonu bez zestawu głośnomówiacego, blokowanie przejść dla pieszych, parkowanie na drogach dla rowerów czy też podejmowanie ryzykownych manewrów.

Jednakże nie tylko kierowcy stwarzają niebezpieczne sytuacje. Wielu rowerzystów, czy pieszych również ignoruje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i przyczynia się do powstawania kolizji, czy wypadków. Pomysłodawcy projektu EDWARD są przekonani, że kluczem do osiągnięcia poprawy bezpieczeństwa na drogach jest, w dużej mierze, zmiana zachowań ich użytkowników.

Co deklaruje bezpieczny kierowca biorący udział w akcji? Między innymi to, że będzie przypominał członkom mojej rodziny, przyjaciołom i znajomym, by szczególnie dbali o bezpieczeństwo na drogach, jeździł tak bezpiecznie, jak to możliwe, niezależnie od rodzaju pojazdu i zwracał szczególną uwagę na pieszych, rowerzystów, dzieci, starszych oraz jeżdżących konno.

Bezpieczny kierowca obiecuje też nie przekraczać dozwolonej prędkości, zachowywać szczególną ostrożność w pobliżu szkół i w miejscach, gdzie znajdują się grupy dzieci, nigdy nie korzystać z telefonu komórkowego podczas jazdy, a także nigdy nie wsiadać za kierownicę po wypiciu alkoholu, braniu narkotyków/niedozwolonych leków, które mogą spowolnić reakcje. A jeśli będzie pasażerem – upewni się, że kierowca pojazdu, do którego wsiada, spełnia te wszystkie warunki.

Ubiegłoroczna kampania #ProjectEDWARD wywarła ogromny wpływ na media społecznościowe, osiągając zasięg 25 milionów na Twitterze w dniu akcji – 19 oraz całkowity zasięg 37,2 miliona, od 11 czerwca do 21 września.
Długofalowym celem TISPOL jest wykorzystanie projektu EDWARD do promowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz znaczący spadek liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych na drogach Europy, a w dalszej perspektywie – na całym świecie. EDWARD ma zachęcać wszystkich użytkowników dróg do zastanowienia się nad ich zachowaniem i postawą podczas korzystania z dróg.

W tym roku, od 19 do 26 września, projekt EDWARD dodatkowo wspierany jest emisją spotów na ekranach firmy Screen Network S.A. z hasłami kampanii skierowanymi do uczestników ruchu drogowego: „Kierowco zwolnij! Prędkość zabija!”, „Jedź bezpiecznie – wszystko inne może poczekać!”, „Stop agresji na drodze!”, „Nie używaj telefonu w trakcie jazdy”, „Zapnij pasy! Bezpieczeństwo jest najważniejsze”, „Zdejmij rękę z gazu!”, „Nie wybieraj drogi na skróty”. Jest to już kolejna akcja policji, którą wspiera firma Screen Network.

Działania w ramach projektu EDWARD 2019 będą prowadzone przez policjantów z krajów europejskich w dniu 26 września, w trakcie trwania Europejskiego Tygodnia Mobilności.

KWP, el

Strona głównaPoznańPoznań: Projekt EDWARD, czyli dzień bez ofiar na drodze