Poznań Główny fot. UMP

Poznań: Perony na dworcu PKP będą miały nową numerację

Peron 1 obok 4, a peron 4B kilkaset metrów od samego dworca. PKP zamierza  uporządkować bałagan z numeracją peronów. Inwestycje dla Poznania przygotowały trzy propozycje zmian i wysłały do PKP.

Poznań jest drugim co do przepustowości dworcem kolejowych w Polsce, ale jego organizacja pod wieloma względami woła o pomstę do nieba, i nijak ma się do przysłowiowej dobrej organizacji i porządku, z których ponoć słyną poznaniacy. Najpierw mamy hol dworca, który tak naprawdę jest przybudówka do centrum handlowego i nie może pełnić funkcji holu, bo jest źle zorganizowany, ze źle rozplanowanym wnętrzem i zorganizowanym ruchem, a także zwyczajnie za mały jak na te liczbę podróżnych.

Później mamy numerację peronów: nie dość, że wydostanie się na jakikolwiek peron z tak zwanego holu jest karkołomnym zadaniem w ogóle, to jeszcze do tego dochodzi całkiem nielogiczna numeracja. Poznaniacy nie mają z tym problemów, bo obecne nazewnictwo jest uzasadnione historycznie i nikogo nie dziwi, że koło peronu pierwszego jest peron 4. Ale przyjezdni mają prawdziwy problem.

A przypomnijmy, że numerację peronów skomplikowało najpierw powstanie peronu 4B, czyli dawnego Dworca Letniego, mieszczącego się w sporej odległości od właściwego dworca z dość pokrętnym dojściem. Teraz do tego dojdzie nowy, właśnie budowany peron obok peronu 3. I właśnie oddanie tego peronu do użytku jest, jak uważa PKP, dobrym powodem, by zmienić numery i nazwy peronów.

Jak informuje Radosław Śledziński z PKP PLK, zmiana numeracji ma nastąpić równolegle z oddaniem do użytku nowego peronu, co ma nastąpić wiosną 2022 roku. Podróżni oczywiście będą informowani o tych zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem.

Ale jak ma wyglądać ta nowa numeracja? Bo możliwości jest wiele, jak to udowodniły Inwestycje dla Poznania jeszcze w 2019 roku. Społecznicy z IdP przygotowali i opublikowali specjalną ankietę na ten temat – a trzy propozycje nowej numeracji wysłali do PKP. Czy któryś z nich został wybrany?
„Rozsadza nas ciekawość, ale w kolejnym odezwaniu nadal nie przekazano konkretów” – informują IdP. – „Możemy przyjąć zakłady: czy użyją którejś z proponowanych przez nas (czyli naszych Czytelników) opcji, czy zaproponują „opcję czwartą”? Tylko czy „czwarta” może być lepsza od tych trzech? A zwłaszcza od oczywistej w wielu krajach numeracji krawędzi peronowych (tak jakby torów) zamiast pomostów (peronów)?”

Na razie jednak PKP konkretów co do numeracji peronów nie podało. Miejmy nadzieję, że będzie bardziej udana niż nowy budynek dworca, nie mówiąc już o organizacji ruchu i działalności przysłowiowych już dworcowych schodów ruchomych…

Źródło: IdP

0 0 votes
Oceń artykuł

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze