Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

Poznań: MPK ma nowe, ekologiczne samochody. Tylko czy na pewno?

“Jesteśmy bardziej eko!” – informują z dumą szefowie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, prezentując swoje nowe, napędzane gazem samochody. Ale żeby zatankować te eko-cuda, trzeba jeździć… do Komornik.

Nowe pojazdy wykorzystywane będą przez służby zaplecza technicznego, m. in. brygady torowo-sieciowe wykonujące naprawy i niezbędne prace związane z utrzymaniem infrastruktury. MPK ma już ich osiem. To auta marki Iveco Daily w dwóch rodzajach zabudowy, spełniające najsurowsze normy emisji spalin Euro 6. Zastąpią wyeksploatowane technicznie oraz przestarzałe konstrukcyjnie pojazdy marki Lublin zasilane olejem napędowym.

Nowe auta są droższe od samochodów zasilanych olejem napędowym o ok. 10-20 proc. Samochód Iveco Daily – furgon kosztuje 112 900,00 zł netto za sztukę, a zakupiliśmy 4 takie pojazdy. Natomiast Iveco Daily z zabudową brygadową to koszt 120 750,00 zł netto za jeden. Ale o zakupie droższych aut zadecydowała… ekologia, która, jak zapewniają szefowie spółki, jest jednym z jej priorytetów.

– Argumentem koronnym, który niewątpliwie miał wpływ na podjęcie decyzji o zakupie pojazdów technicznych napędzanych gazem CNG były zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, obligujące przedsiębiorstwa działalności publicznej do wprowadzania oraz stopniowego zwiększania udziału pojazdów z napędami alternatywnymi w ogólnej liczbie taboru – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu poznańskiego MPK. – Wymagania prawne stanowią pewną formę ożywienia działań mających na celu zwiększanie udziału pojazdów z napędami alternatywnymi, ale powinny za tym podążać także zewnętrzne źródła dofinansowania tego typu przedsięwzięć. Dzisiaj, niestety, bardzo wielu samorządów oraz przedsiębiorstw po prostu nie stać na wprowadzanie nowoczesnych ekologicznych technologii bez środków zewnętrznego dofinansowania. Ekologia kosztuje, ale te inwestycje w kontekście zagrożeń dla środowiska i perspektyw dla przyszłych pokoleń, są koniecznością a ich wymiar staje się bezcenny.

– Zalety Iveco Daily Natural Power, to znacząco niższa emisja CO2, NOx i cząstek stałych w spalinach oraz zmniejszona głośność względem napędu diesla, a z drugiej strony większy zasięg i niższa cena niż aut elektrycznych – dodaje Maciej Garstecki, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Motoryzacyjnego POL-CAR Sp. z o.o.

Najnowsze pojazdy techniczne MPK uzyskały już wszelkie wymagane przepisami dopuszczenia dozoru technicznego – to konieczne ze względu na zamontowanie zbiorników ciśnieniowych oraz czynności obsługowe związane z zasilaniem gazowym silnika. Będą tankowane w Komornikach, gdzie znajduje się jedyna w okolicach Poznania, publicznie dostępna stacja umożliwiająca tankowanie sprężonego gazu ziemnego.

I tu jest właśnie pewien problem. Auta są co prawda ekologiczne i wytwarzają mniej szkodliwych cząstek – ale za to będą znacznie dalej jeździć po paliwo. A skoro będą robić dłuższe trasy, by zatankować – to ta szkodliwa emisja do atmosfery nie bardzo się zmniejszy. A w każdym razie – o wiele mniej, niż gdyby stacja paliw była w Poznaniu.

Oczywiście Komorniki to nie koniec świata, zaledwie kilka minut jazdy od granic miasta – o ile nie ma korków. Samochody będą tę trasę pokonywały raz na kilkanaście dni. Z doświadczeń MPK wynika, że na tyle wystarczy jedno tankowanie auta poruszającego się po mieście. Emisja szkodliwych substancji więc rzeczywiście spadnie. Ale gdyby w Poznaniu była stacja – spadłaby jeszcze bardziej. No i rozwiązanie byłoby wtedy bardziej kompleksowe i kompletne – żeby nie powiedzieć “poznańskie”…

MPK, el

Strona głównaPoznańPoznań: MPK ma nowe, ekologiczne samochody. Tylko czy na pewno?