piątek, 29 marca, 2024

Poznań: Komunikacyjny koszmar – latem ruszy przebudowa ronda Rataje

Kończą się prace na dworcu autobusowym Rataje – a po ich zakończeniu ekipy remontowe wejdą na samo rondo. W pierwszej kolejności wyłączone zostanie torowisko w Jana Pawła II na odcinku od Kórnickiej do ronda.

– Prace na dworcu autobusowym realizowane są zgodnie z harmonogramem. Została już wykonana nawierzchnia betonowa, a w przyszłym tygodniu układana będzie nawierzchnia bitumiczna – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Remont peronów i wymiana nawierzchni w ich obrębie zakończą się do końca tego miesiąca. Zakładamy, że tego lata rozpocznie się przebudowa samego ronda Rataje. To bardzo ważny węzeł komunikacyjny, dlatego rondo nie zostanie całkowicie zamknięte i prace podzielone będą na etapy tak, by przejazd częściowo był możliwy.

Termin rozpoczęcia prac uzależniony jest od daty uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Ze względu na sytuację w kraju, związaną z trwającą epidemią covid-19, wydłużyła się procedura prowadzonych przez wojewodę wielkopolskiego postępowań administracyjnych. Powinna zakończyć się wydaniem stosownych pozwoleń w lipcu. Czy tak się stanie? Władze miasta zapewniają, że o tym poinformują odpowiednio wcześniej.

Na razie przekazanie placu budowy pod cały zakres inwestycji wraz ze zmianą organizacji ruchu planowane jest na przełomie lipca i sierpnia. W pierwszej kolejności zostaną wyłączone niektóre pasy ruchu w ul. Jana Pawła II. W tym etapie roboty skupią się na zamkniętym od ul. Kórnickiej torowisku w ul. Jana Pawła II, a na rondzie Rataje do dyspozycji kierowców będą dwa pasy. Kolejne etapy organizacji ruchu będą wprowadzane wraz z postępem prac.

Harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II na przełom 2020 i 2021 r. W 2021 r. prace skupią się na ul. Zamenhofa i Bolesława Krzywoustego – wtedy także zmieni się organizacja ruchu tak, by możliwy był częściowy przejazd tramwajów.

Zakończenie robót w ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku wschodnim (od strony autostrady) przewidziane jest na pierwszy kwartał 2021 r., w ul. Zamenhofa na drugi kwartał 2021 r., a w ul. Bolesława Krzywoustego w kierunku zachodnim (od strony centrum) na trzeci kwartał 2021 r. Natomiast zakończenie wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na marzec 2022 r.

Po przebudowie na rondzie Rataje poprawi się komfort pasażerów komunikacji miejskiej, zyskają także kierowcy, rowerzyści i piesi. Wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego (do końca mostu Królowej Jadwigi), Jana Pawła II (do skrzyżowania z ul. Kórnicką) oraz na Zamenhofa (do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego), powstanie wydzielone, ciche torowisko. Co ważne, będą mogły po nim jeździć także autobusy. Wydłużeniu ulegną istniejące przystanki i zostaną dostosowane do obsługi zarówno tramwajów, jak i autobusów.

Wspólne torowisko i przystanki ułatwią pasażerom przesiadki między tymi środkami transportu. Na samym rondzie Rataje zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, pojawią się też dodatkowe pasy ruchu. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura. Planowana jest też przebudowa i rozbudowa oświetlenia drogowego, monitoringu, kanalizacji teletechnicznej oraz sygnalizacji świetlnej.

PIM, el

Strona głównaPoznańPoznań: Komunikacyjny koszmar - latem ruszy przebudowa ronda Rataje