Poznań: Kiedy tramwaje wrócą do centrum?

Fredry fot. PIM

Poznańskie Inwestycje Miejskie podały przybliżony termin powrotu tramwajów do centrum Poznania. Ma to związek z zakończeniem remontu ulicy Święty Marcin – a on ma się zakończyć w połowie 2023 roku.

I właśnie w połowie 2023 roku możliwy będzie powrót regularnych kursów tramwajowych – ale tylko na odcinku między rondem Kaponiera a ul. Podgórną. Bo pozostałe roboty w centrum jeszcze potrwają. Nawet do końca przyszłego roku.

– Zdajemy sobie sprawę z utrudnień, z jakimi aktualnie mierzą się mieszkańcy, dlatego w zależności od postępu prac stopniowo udostępniać będziemy przebudowane torowiska, jezdnie i chodniki – zapewnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Aktualnie tramwaje wykonują manewr zawracania na Al. Marcinkowskiego, a wkrótce pasażerowie będą mogli tu wsiadać i wysiadać. Priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo, dlatego podróżni skorzystają z przystanku, gdy gotowe będą perony i prowadzące do nich chodniki.

Wiceprezes PIM zapewnia, że prace na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Ratajczaka do pl. Wolności są już bardzo zaawansowane. Trwa układanie nowej nawierzchni jezdni i chodników, a najpóźniej w listopadzie zaawansowanie robót pozwoli na uruchomienie dla pasażerów przystanku tramwajowego na Al. Marcinkowskiego. Niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej na ul. Św. Marcin między ul. Ratajczaka a Al. Marcinkowskiego. Obecnie prace na ul. Św. Marcin między ul. Gwarną a mostem Uniwersyteckim koncentrują się głównie na budowie torowiska tramwajowego, układane są linie zasilające oświetlenie drogowe, a także sieć wodno-kanalizacyjna.

– Dzięki zakończeniu prac i uruchomieniu możliwości obsługi pasażerów na przystankach przy Al. Marcinkowskiego poprawi się możliwość wjazdu komunikacją publiczną do centrum Poznania od strony mostu św. Rocha, czyli pośrednio od Starołęki i ronda Rataje (linia nr 13), a także od południa: z Wildy i z Dębca (linia nr 9) – wskazuje Jan Gosiewski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Pomimo trudności z dostawą kostki kamiennej, która spóźniła się, bo jechała z Ukrainy, wszystkie prace w ramach tego zadania na odcinku od ul. Paderewskiego do ul. Ratajczaka zostaną zakończone jeszcze w tym roku, zapewnia PIM. Wyjątkiem będzie obszar skrzyżowania Al. Marcinkowskiego i ul. Paderewskiego – tu prace będą wykonane równolegle z etapem 2.3 i 2.4 Programu Centrum, czyli rejonu pl. Wolności i Okrąglaka, ze względu na konieczność koordynacji robót z modernizacją płyty Starego Rynku.

Wiosną przyszłego roku powinna być gotowa również infrastruktura dla tramwajów na skrzyżowaniu ul. Gwarnej i Św. Marcin, a także na całym odcinku ul. Św. Marcin od Gwarnej do Mostu Uniwersyteckiego. Gdy postęp prac oraz procedury na to pozwolą, udostępniony zostanie przejazd tramwajowy przez ul. Towarową.

Na ul. Fredry i Mielżyńskiego zasadnicze prace powinny także zakończyć się wiosną, podobnie jak na ul. Gwarnej czy Kantaka, a jesienią 2023 r. realizowane będą jeszcze prace na ulicach objętych Programem Centrum, tzn. 27 Grudnia i pl. Wolności.