Zabytkowy niebieski tramwaj 4N1 z 1958 roku ponownie w Poznaniu. Trasa tramwajowa na Naramowice fot. Sławek Wąchała

Poznań: Jak wygląda trasa na Naramowice? Zobaczcie zdjęcia!

23 kwietnia można było po raz pierwszy przejechać tramwajem cały odcinek trasy na Naramowice od pętli na Wilczaku do przystanku Błażeja. Jak wygląda nowa trasa, zwłaszcza z historycznymi tramwajami? Zobaczcie zdjęcia Sławka Wąchały!

Na nowej trasie na razie planowo kursuje tylko jedna linia tramwajowa, nr 10, od pętlą Dębiec PKM do przystanku Błażeja. Dzieje się tak dlatego, że trwają prace wykończeniowe wzdłuż nowej trasy i w wielu miejscach to jeszcze plac budowy. Dlatego druga linia zostanie uruchomiona dopiero wtedy, gdy wszystkie prace się zakończą.

Jednym z pierwszym pasażerów był radny miejski i osiedla Naramowice Paweł Sowa, który od lat walczył o budowę tego tramwaju i wreszcie częściowo mu się to udało. Częściowo – ponieważ odcinek od Wilczaka do Błażeja to dopiero pierwsza część planowanej trasy. W planach jest już następny, od Wilczaka do Garbar – tu dokumentacja będzie gotowa jesienią, a wtedy prezydent Jaśkowiak zacznie szukać pieniędzy na jego realizację. jak powiedział dzisiaj podczas otwarcia trasy jest zdeterminowany i ma kilka pomysłów na to, skąd wziąć pieniądze. Trzeci odcinek miałby prowadzić od Błażeja do Umultowa – ale to w obecnej sytuacji gospodarczej pieśń odległej przyszłości.

Z okazji inauguracji nowej trasy po torach kursowały dziś także dwa historyczne tramwaje: „helmut” i odrestaurowany tramwaj typu 4N1 sprowadzony z Krakowa. Jak informowaliśmy, spółki poznańska i krakowska zamieniły się na lato tramwajami: po Poznaniu na liniach turystycznych będzie kursował 4N1, a do Krakowa pojechał nasz „kanciak”.

Prace przy budowie nowej trasy trwały 23 miesiące, od maja 2020 roku, chociaż ich częścią była już przebudowa pętli Wilczak przeprowadzona w 2019 roku. Trasa liczy ponad 3,3 km, a od października 2021 roku można nią było dojechać do Lechickiej. Od 23 kwietnia tramwaj dojeżdża już do ulicy Błażeja, choć nie ma tam typowej pętli – to z powodu planów wydłużenia trasy na północ. Do tego czasu trasa na Naramowice będzie obsługiwana przez dwukierunkowe tramwaje.

Trasa została wybudowana w technologii ograniczającej hałas i drgania, ma też wbudowany system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Przebudowane zostały biegnące pod nią instalacje gazowe, wodno-kanalizacyjne i energetyczne. Trasa jest wyposażana w Totupoint, czyli system pomagający osobom niewidomym i słabowidzącym pewniej poruszać się w obrębie przystanków, a na słupach tablic informacji pasażerskiej są przyciski, które uruchomią głosową informację o odjazdach tramwajów.

Budowa układu drogowego towarzyszącego trasie jeszcze trwa. Długość dróg razem z dojazdowymi i skrzyżowaniami wyniesie prawie 7,5 km. Skrzyżowanie Lechickiej i Naramowickiej to teraz dwupoziomowy węzeł drogowy z bezkolizyjnym przejazdem tramwaju nad Lechicką. Prawie 8 km dróg rowerowych mają do dyspozycji rowerzyści, a co około 50 metrów wyznaczane są tzw. miejsca odpoczynku, czyli ławki ze stojakiem rowerowym.

Zakończenie całego zadania, czyli oddanie do użytku również układu drogowego, planowane jest na jesień tego roku.