linia-nr-166 fot. ZTM

Poznań: Folwarczną będą kursować dwie linie autobusowe. Koniec walki o połączenie z miastem

155 i 166 – takie numery będą nosiły autobusy, które będą kursowały ulicą Folwarczna po zakończeniu jej remontu. Dzięki nim mieszkańcy osiedla Przemysława szybko dojadą na pętlę tramwajową Franowo, gdzie będą mogli się przesiąść na tramwaj linii nr 1, 16 lub 18. W ten sposób kończy się ich długa walka o transport publiczny na ich osiedle.

Osiedle Przemysława jest dość nietypowo położone: z jednej strony ograniczają je tory kolejowe, z drugiej ogrodzony teren Kompanii Piwowarskiej, a z trzeciej – równie ogrodzony szpitala przy Szwajcarskiej. Dojazd i dojście do osiedla przez wiele lat było możliwe wyłącznie od ulicy arcybiskupa Dymka. Dlatego pewnie nikt tak jak mieszkańcy osiedla Przemysława nie cieszył się z nowej zajezdni na Franowie. Teren pod budowę leżał tuż za osiedlem. Mieszkańcy liczyli na to, że będą mogli na piechotę chodzić na tramwaj korzystając z ulicy Folwarcznej biegnącej wzdłuż torów, która zw zasadzie bardziej była drogą gruntową. Ale te kilkadziesiąt metrów na piechotę do przystanku nawet drogą gruntową to już nie był problem.

Niestety, radość mieszkańców okazała się przedwczesna, bo okazało się, że tramwaj do osiedla nie dojedzie. Trasa skończy się kilkaset metrów wcześniej na Franowie. Dlaczego? Bo na osiedlu mieszka za mało osób. Osiedle Przemysława i powstające obok osiedle TBS zamieszkiwało wtedy około 3 tysiące osób. Ponad połowa mieszkańców pod wodzą Krzysztofa Bartosiaka, obecnie radnego osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, podpisała w 2006 roku petycję o przedłużenie trasy. Jednak w 2009 roku miasto zdecydowało, że nic z tego. Zdaniem Zbigniewa Rusaka, ówczesnego szefa ZTM, przy tak małej liczbie mieszkańców linia będzie nieopłacalna. To, że oba osiedla się rozbudowują, a obok torów jest kilka tysięcy metrów kwadratowych przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową – nie miało znaczenia.

Gdy więc powstała zajezdnia na Franowie – mieszkańcy osiedla Przemysława i okolic mieli do niej jakieś półtora kilometra wyboistą, nieoświetloną i wąską ulicą Folwarczną. Ponieważ mieszkańcy nie odpuszczali, a w pobliżu Folwarcznej powstawały nowe domy – obecnie mieszka tam już około 12 tysięcy osób – kwestia zapewnienia komunikacji stawała się coraz bardziej paląca. Budowa toru wahadłowego do osiedla, puszczenie autobusu przez Folwarczną – wszystkie sposoby okazywały się zbyt kosztowne. Wybudowanie wahadłowego toru tramwajowego do osiedla oszacowano na 11 mln zł. Oczywiście, gdyby go wybudowano wtedy, gdy budowano zajezdnię, byłoby to znacznie mniej…

Ostatecznie, po wielu latach rozważań po stronie miasta i walki o połączenia ze strony mieszkańców jedyną możliwą finansowo opcją okazało się wyremontowanie ulicy Folwarcznej i poprowadzenie tamtędy dwóch linii autobusowych. Choć oczywiście remont ulicy, a później jej utrzymanie i utrzymanie dwóch linii autobusowych tom też spory wydatek – którego nie trzeba byłoby ponosić, gdyby dawno temu, planując budowę Franowa, podjęto właściwą decyzję…

Teraz, dzięki kończącej się modernizacji ulicy na Franowie będzie się można przesiąść już nie tylko na miejskie i podmiejskie autobusy linii numer 154, 511, 512 i 238, ale także mające duże znaczenie dla obsługi komunikacyjnej ulicy Kobylepole, Zalasewa i Swarzędza linie numer 155 i 166. A mieszkańcy osiedla Przemysława nareszcie zyskają wygodne połączenie z pętlą tramwajową na Franowie.

Linia nr 155

RONDO RATAJE – Krzywoustego – Jantar – Brneńska – Milczańska – Bobrzańska – Żegrze – Chartowo – Dymka – Szwajcarska – Folwarczna – Stalowa – Kobylepole – Borówki – Żywiczna – Swarzędz/Szumana – Swarzędz/Przybylskiego – Swarzędz/Graniczna – Zalasewo/Planetarna – ZALASEWO PLANETARNA SZKOŁA / ZALASEWO OS.LEŚNE

Linia nr 166

RONDO RATAJE – Zamenhofa – Piłsudskiego – Inflancka – Bobrzańska – Żegrze – Chartowo – Kurlandzka – Szwajcarska – Folwarczna – Stalowa – Piwna – Browarna – Światopełka – Warszawska – Sośnicka – Sarnia – ZIELINIEC

Lilia Łada, ZTM, fot. ZTM

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze