Poznań: Dni Pary z Maltanką

Świętowanie dwudziestolecia służby parowozu Borsig będzie głównym punktem obchodów tegorocznych Dni Pary. Odbędą się 24 i 25 sierpnia – oczywiście nad Maltą.

Borsig Bn2t 11458 specjalnie na tę okazję został wypożyczony od Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Wąskotorowej w Białośliwiu i na wybranych kursach to on pociągnie wagoniki Maltanki. Parowóz wyprodukowany został w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. W tym samym roku rozpoczął prace w Obrzycku. Po II wojnie światowej trafił do Zakładów Azotowych w Chorzowie, gdzie pełnił służbę do 1977 roku.
Dwa lata później został ustawiony w parku zakładów jako pomnik. W 1990 roku został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych, a w roku 1994 rozpoczęto jego odbudowę w zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Latem 1999 roku „Borsuk” został przekazany do eksploatacji. W roku 2001 parowóz otrzymał dodatkowo tender. Parowóz nazywany jest Borsukiem od spolszczenia nazwy fabryki, z której się wywodzi.

To nie będzie jedyny gość z Białośliwia. Przyjedzie też Lowa 26004. Pojazd został wyprodukowany w 1951 roku w zakładach VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg w Poczdamie-Babelsbergu. Najpierw był wykorzystywany w Przedsiębiorstwie Zmechanizowanych Robót Kolejowych BS 2 w Krakowie, a następnie przekazany do żwirowni PKP w Mirosławiu Ujskim.

Po zakończeniu eksploatacji był pomnikiem, potem trafił do skansenu, aż ostatecznie dotarł pod skrzydła miłośników z Białośliwia. Pracowali przy nim fachowcy z zakładu Interlok w Pile, część elementów remontowano w Bydgoszczy i w tym roku – po 34 latach – parowóz ponownie ruszył żelaznym szlakiem.

– To wyjątkowa okazja, aby zobaczyć na służbie dwa wspaniałe parowozy! – podkreślają organizatorzy imprezy, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

MPK, el Fot.: P. Coblewski

0 0 votes
Oceń artykuł

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze