Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 20 kwietnia, 2024

Poznań: Czy będzie dodatkowy przystanek autobusowy na Dębinie?

Chcieliby go mieszkańcy osiedla Dębina jako dodatek do pętli autobusowej, która tam się znajduje. Niestety, przystanku nie będzie, jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego.

Dębina nie jest szczególnie dużym osiedlem, jednak tak położonym, że mieszkańcy wielu bloków mają spory kawałek do przejścia, by dostać się na przystanek autobusowy przy ul. 28 Czerwca, przy wylocie Łozowej. Połowie z nich byłoby znacznie bliżej na pętlę autobusową, znajdującą się między ul. Dolna Wilda i samym osiedlem, tuż obok stacji benzynowej. Tylko że tam nie ma przystanku.

“Co stoi na przeszkodzie aby pętlę autobusową na Os.Dębina przystosować, aby mogli z niej korzystać pasażerowie? Miasto planuje tam nawet tramwaj (nie wiadomo kiedy), to przynajmniej można wykonać przyzwoitą pętlę dla autobusów. W pobliżu są bloki i Lidl” – napisał do nas nasz Użytkownik, pan Tadeusz.

Rzeczywiście, mieszkańcom bloków nr 5, 6, 7, 18 i 19 zdecydowanie byłoby bliżej na pętlę niż na przystanek. A wracając z pracy i wysiadając na pętli – mieliby też znacznie bliżej na zakupy.

Jednak, jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, rozbudowa pętli tak, by zmieścił się tam przystanek autobusowy, nie jest planowana. Powodów jest kilka. Przede wszystkim ZTM uważa, że przystanek byłby za daleko od domów, wbrew opinii mieszkańców.
– Za marketem spożywczym przy ul. Dolna Wilda kończy się już zabudowa, natomiast za wiaduktem nad autostradą są już przystanki Dębiecka n/ż obsługiwane przez podmiejskie linie autobusowe nr 602, 602 i 651 – wyjaśnia Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM.

Istotne jest także to, że zatoka, w której obecnie stoją autobusy z założenia została zaprojektowana i zbudowana jako miejsce postojowe/odstawcze, bez możliwości obsługi pasażerów.
– Podyktowane to było faktem, że wcześniej postój ten odbywał się na pasie ruchu jezdni dojazdowej do stacji paliw – wyjaśnia rzecznik. – To powodowało blokowanie ruchu i mogło dochodzić do sytuacji niebezpiecznych. Bardzo istotne są także inne względy bezpieczeństwa – trzeba wziąć pod uwagę, że chodnik wzdłuż zatoki ma szerokość ok. 1,5 m. Jest to minimalna szerokość wymagana dla ciągów pieszych. Aby przystanek przy markecie spożywczym mógł funkcjonować bez żadnych utrudnień oraz zagrożenia dla oczekujących pasażerów, należałoby nie tylko ponieść koszty związane z budową pętli (wykupy gruntów, przystosowanie terenu, budowa pętli itd., itp.), ale także wykonać poszerzenie ciągu pieszego.

Rzecznik zwraca także uwagę na brak przejścia dla pieszych na linii market spożywczy – stacja paliw. Gdyby w okolicy utworzyć przystanek, wiele osób przechodziłoby “na dziko” przez ulicę, bo do istniejących przejść nie chciałoby im się iść. A 28 Czerwca to ruchliwa ulica, więc takie zachowania oznaczałyby zwiększenie liczby wypadków w tej okolicy. Dlatego ZTM nie ma tam w planach budowy przystanku.

Ale jest światełko w tunelu.
– W obecnej sytuacji nie planujemy takich inwestycji, ale warto nadmienić, że w przyszłości jest rozważana budowa trasy tramwajowej na Dębinę przez ul. 28 Czerwca 1956 r. – podkreśla Bartosz Trzebiatowski. – W momencie kiedy doszłoby do realizacji tej inwestycji, wówczas w tym rejonie powstałaby pętla jako element całkowicie nowego węzła transportowego.

Strona głównaPoznańPoznań: Czy będzie dodatkowy przystanek autobusowy na Dębinie?