piątek, 29 marca, 2024

Poznań: Buspasy na Garbarach i Przybyszewskiego już są!

Na ul. Garbary autobusy jeżdżą już po nowym buspasie i śluzie. Specjalny pas dla pojazdów komunikacji publicznej uruchomiono również na ul. Przybyszewskiego.

Prace przy wprowadzaniu buspasa i śluzy na ul. Garbary trwały od wtorku, 15 września. Po zmianach – od przystanku przy dworcu PKP do ul. Północnej – zamiast czterech pasów ruchu dla samochodów są trzy. Wcześniej były one za wąskie i w niektórych fragmentach miały jedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdy zahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniu trzech pasów każdy z nich ma trzy metry, co zapewnia bezpieczny przejazd obok siebie.

Buspas wyznaczony jest na ul. Garbary między ulicami Armii i Grochowe Łąki – od przystanku “Garbary” przy dworcu i pętli autobusowej do wjazdu na kolejny przystanek w stronę centrum “Grochowe Łąki”. Nowym buspasem, podobnie jak na większości innych, mogą się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne, służby miejskie, rowery oraz motocykle.

W przeciwną stronę – od centrum w stronę Cytadeli – od wyjazdu z przystanku “Małe Garbary” do ul. Szyperskiej wyznaczono śluzę dla autobusów i rowerów do jazdy na wprost z pasa służącego pozostałym pojazdom do skrętu w prawo w ul. Szyperską. Dalej ul. Garbary ma jeden pas ruchu w kierunku Cytadeli, wzdłuż którego utworzono pas dla rowerzystów. Odcinek ten jest ważnym łącznikiem i uzupełnieniem pomiędzy częścią Wartostrady obecnie kończącej się przy moście Chrobrego, a tej wzdłuż ul. Szelągowskiej. Wkrótce rozpocznie się budowa drogi rowerowej przebiegającej pod mostem Chrobrego przez cypel w kierunku Estkowskiego.

Pełną funkcjonalność buspas i śluza zyskają od soboty, 19 września, kiedy zacznie działać sygnalizacja świetlna.

Działa już też nowy buspas na ul. Przybyszewskiego, na odcinku od ul. Marcelińskiej do okolic skrzyżowania z ul. Bukowską. Dzięki niemu zmniejszą się opóźnienia autobusów w godzinach dużego nasilenia ruchu i poprawi konkurencyjność transportu zbiorowego w tym rejonie.

Buspas umożliwia autobusom komunikacji miejskiej przejazd na wprost wydzielonym pasem, pozwalając na skrócenie czasów przejazdu, w szczególności przez skrzyżowanie z ul. Rokietnicką. Tym samym zwiększy się punktualność komunikacji publicznej także na kolejnych odcinkach tras.

Ponadto, umożliwienie ruchu po buspasie niektórym innym grupom pojazdów (w tym pojazdom elektrycznym, taksówkom, służbom miejskim, motocyklom i motorowerom) pozwala na dodatkowe wykorzystanie buspasa bez nadmiernego spowalniania autobusów. Takie rozwiązanie sprawia, że ruch na wszystkich pasach ul. Przybyszewskiego rozkładać się będzie optymalnie, a pojazdy dopuszczone na buspas uzyskają możliwość płynniejszej jazdy podobnie, jak autobusy komunikacji miejskiej.

Nie uległa zmianie organizacja ruchu na skrzyżowaniu z ul. Bukowską. Po wspomnianej części ul. Przybyszewskiego kursują autobusy linii 169 i 193.

W najbliższym czasie testowe zawieszone będzie działanie buspasów w obu kierunkach na ulicach Wiechowicza i Stoińskiego. Jednak w kontekście postępu prac związanych z inwestycją na Naramowicach i koniecznych zmian w organizacji ruchu nie można wykluczyć, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie utrzymane do zakończenia inwestycji. Prognozowane jest bowiem zwiększenie natężenia ruchu w tym rejonie, co z kolei może spowodować pogorszenie warunków poruszania się autobusów.

UMP, el

Strona głównaPoznańPoznań: Buspasy na Garbarach i Przybyszewskiego już są!