Garbary fot. UMP

Poznań: Buspas na Garbarach będzie dłuższy

15 września rozpoczną się prace związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego na Garbarach na odcinku między dworcem PKP a Grochowymi Łąkami. Z powodu prac drogowych można się tam spodziewać utrudnień w ruchu.

– Buspasy powstawać mają w tych miejscach, gdzie autobusy rzeczywiście stoją w korku. W żaden inny logiczny sposób nie zachęcimy stojących w nich kierowców, by skorzystali z alternatywnego, szybszego przejazdu autobusem – tłumaczy Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Im więcej osób wybierze w takim przypadku komunikację publiczną, tym mniejsze korki i więcej miejsca na drodze dla tych, którzy choćby z racji zawodowych muszą korzystać z auta. Dokończenie buspasa na ulicy Garbary od dworca Garbary do istniejącego odcinka jest uzasadnione obserwacjami z codziennego ruchu. Jednocześnie decyzja o likwidacji buspasa na ulicy Mieszka I, również po analizach, jest dowodem, że w Poznaniu nie podchodzimy sztywno do idei tworzenia buspasów. Wręcz przeciwnie. Mają być tylko tam, gdzie wspierają szybszy przejazd transportem publicznym.

Ulicą Garbary przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej, dla których wyznaczono w czerwcu buspas od skrzyżowania z ul. Estkowskiego i Małe Garbary do ul. Długiej. Trzy lata temu uruchomiono odcinek od ul. Długiej w stronę ul. Krakowskiej. Kolejny planowany jest od przystanku Garbary przy stacji PKP do przystanku Grochowe Łąki – w kierunku centrum Poznania, wraz z krótkim odcinkiem między przystankiem Małe Garbary i ul. Szyperską (w formie śluzy autobusowej usprawniającej dojazd do skrzyżowania) – od centrum. Będą one uzupełnieniem buspasa na ul. Garbary w centrum miasta, a także powstałej wiosną siatki buspasów na północy Poznania.

– Aby pasażer wybrał komunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli niezawodna, punktualna i dostępna. Punktualność autobusów można poprawić poprzez umożliwienie poruszania się ich po specjalnie wydzielonych dla nich pasach ruchu. Transport publiczny w codziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną. Buspas na ul. Garbary poprawi punktualność i bezpieczeństwo – dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Na ul. Garbary między ul. Grochowe Łąki a Armii Poznań wyznaczone będą pasy ułatwiające poruszanie się autobusów. Pierwszy to buspas z dopuszczeniem preferowanych pojazdów (m.in. rowery, TAXI, pojazdy elektryczne) od przystanku autobusowego Garbary przy dworcu kolejowym do wjazdu na kolejny przystanek w stronę centrum, przed ul. Grochowe Łąki. Krótszy odcinek pojawi się w przeciwnym kierunku – od centrum w stronę Cytadeli – od wyjazdu z przystanku Małe Garbary do ul. Szyperskiej. Będzie to śluza dla autobusów i rowerów do jazdy na wprost z pasa służącego pozostałym pojazdom do skrętu w prawo w ul. Szyperską. Dalej ul. Garbary będzie miała jeden pas ruchu w kierunku Cytadeli, wzdłuż którego zaplanowano także pas dla rowerzystów. Odcinek ten będzie ważnym łącznikiem i uzupełnieniem pomiędzy częścią Wartostrady obecnie kończącej się przy moście Chrobrego, a tej wzdłuż ul. Szelągowskiej. Wkrótce rozpocznie się budowa drogi rowerowej przebiegającej pod mostem Chrobrego przez cypel w kierunku Estkowskiego.

Po zmianach na odcinku ul. Garbary – od przystanku przy dworcu PKP do ul. Północnej – zamiast czterech pasów ruchu dla samochodów powstaną trzy. Dotychczas były one za wąskie i w niektórych fragmentach miały jedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdy zahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniu trzech pasów każdy z nich będzie miał trzy metry, co zapewni bezpieczny przejazd obok siebie.

Nowym buspasem w kierunku centrum Poznania, podobnie jak na większości innych, będą mogły się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne, służby miejskie, rowery oraz motocykle.

Pierwsze roboty związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego rozpoczną się we wtorek, 15 września (po porannym szczycie komunikacyjnym), a uruchomienie buspasa planowane jest na sobotę, 19 września. Od wtorku, 15 września, przez około cztery dni można się spodziewać utrudnień na tym odcinku ul. Garbary. Prace nie będą prowadzone w godzinach 7 – 9, żeby nie utrudniać warunków na drodze w czasie porannego szczytu.

UMP, el

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze