minibus fot. UMP

Poznań: Będziemy mieć linie minibusów?

Wszystko na to wskazuje, że tak, ponieważ pilotażowe uruchomienie pierwszej takiej linii spotkało się z dużym zainteresowaniem pasażerów. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zamierza uruchomić 3 kolejne linie obsługiwane minibusami.

– Sytuacja komunikacyjna ma wielkie znaczenie dla jakości życia mieszkańców. Dlatego staramy się tworzyć jak najbardziej dogodne możliwości przemieszczania się, rozwijając w szczególności transport publiczny – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Wprowadzenie w 2019 roku minibusów w rejonie Ogrodów poprawiło dostęp do komunikacji publicznej okolicznym mieszkańcom. Było to rozwiązanie pilotażowe w naszym mieście, które się sprawdziło i w związku z tym planujemy powstanie nowych tras obsługiwanych przez tego typu pojazdy.

Jak zwraca uwagę Zarząd Transportu Miejskiego, dzięki minibusom mozna wytyczać trasy, w które zwykłe autobusy nie wjadą, bo są zbyt wąskie albo zbyt kręte.
– Minibusy pozwalają na zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej – tłumaczy Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego. – Zwłaszcza tam, gdzie nie mogą kursować standardowe pojazdy ze względu na swoją szerokość oraz ograniczoną nośność jezdni i wykluczające warunki techniczne. Tego typu linie sprawdzają się przede wszystkim obsługując osiedla z dużym zapotrzebowaniem na transport publiczny, gdzie odległość do przystanków tramwajowych i autobusowych może zniechęcać potencjalnych pasażerów.

Linie minibusowe mają stosunkowo krótki zasięg, bo ich głównym zadaniem jest dowiezienie pasażerów do linii tramwajowych i autobusowych, ale także zapewnienie komunikacji w obrębie osiedla.
Pierwsza minibusowa linia nr 121 kursuje z Ogrodów na osiedla Nowe Ogrody oraz Lotników Wielkopolskich.

– Zainteresowanie tą linią okazało się na tyle obiecujące, że chcemy rozwijać tego typu połączenia w innych częściach miasta – mówi Wojciech Miechowicz. – W najbliższym czasie planujemy konsultować z radami osiedli projekty uruchomienia trzech kolejnych takich linii, oznaczonych numerami 122, 123 i 127.

Linia nr 122 na Junikowie pozwoliłaby na obsługę ulic: Wieruszowskiej, Ziębickiej, Kamiennogórskiej, Dziewińskiej i Cmentarnej, zapewniając dojazd do tramwajów kursujących ulicą Grunwaldzką. Odwiedzający cmentarz Junikowo zyskaliby regularny dojazd w rejon wejścia na nekropolię od strony ulicy Cmentarnej.

Linia nr 122: JUNIKOWO – Grunwaldzka – Wieruszowska – Junikowska – Ziębicka – Grunwaldzka –

Smoluchowskiego – Kamiennogórska – Dziewińska – Braniborska – Ścinawska – Kmicica –

Dziewińska – Grunwaldzka – Cmentarna – Cmentarna Parking – Cmentarna – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 123 zapewniłaby połączenie rejonu pętli autobusowej na Starołęce z Krzesinami poprzez Minikowo i Garaszewo. Minibus kursowałby ulicami: Żeglarską, Oświęcimską i Garaszewo. Linia zapewniać będzie także dojazd uczniom ze Starołęki do liceum w Krzesinach.

Linia nr 123: STAROŁĘKA – Starołęcka – Żeglarska – Oświęcimska – Sandomierska – Niżańska – Garaszewo – KRZESINY

Linia nr 127 umożliwiałaby obsługę osiedla Antoninek, zapewniając komunikację wewnętrzną osiedla i łącząc przystanek tramwajowo-autobusowy Mogileńska z pętlą na Franowie. Dzięki niej pasażer miałby możliwość przesiadki na tramwaje kursujące na Miłostowo lub Franowo.

Linia nr 127: MOGILEŃSKA – Pusta – Bożeny – Jaromira – Leszka – Ziemowita – Browarna – Piwna – Stalowa – Folwarczna – FRANOWO

Wszystkie powyższe linie planowane są jako pilotażowe. To oznacza, że ich przebieg oraz rozkłady jazdy mogą się zmieniać, by były lepiej dopasowane do potrzeb mieszkańców.

UMP

5 4 votes
Oceń artykuł
3 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze