Władze powiatu poznańskiego porozumiały się z kilkoma sąsiadującymi powiatami oraz miastem Poznań w celu zachowania komunikacji autobusowej.
Pierwsze informacje o problemach Poznania z finansowaniem przewoźnika pojawiły się w marcu. Wobec fatalnych wyników finansowych i jeszcze gorszych prognoz miasto stanęło przed koniecznością podjęcia zdecydowanych działań w sprawie przyszłości PKS Poznań. Spółka notuje rocznie wielomilionowe straty.
Sytuacja przewoźnika była dramatyczna. W ciągu ostatnich ośmiu lat liczba pasażerów spadła o ponad 50%. Przychody natomiast spadły o ponad 60%… Jednocześnie rosły koszty stałe utrzymania spółki (paliwo, zatrudnienie kierowców), do których okoliczne gminy (to od nich jeździ większość poznańskich PKSów) nie chciała się dokładać.
– Ta działalność jest od lat nierentowna. Z naszego punktu widzenia dopłacanie do funkcjonowania PKS Poznań jest nieracjonalne. Nie ma szans, by w tej formule spółka nie generowała milionowych strat – stwierdził wówczas Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
W maju pojawiła się nadzieja dla przewoźnika. Powiat poznański wyraził wówczas zainteresowanie ratowaniem przewoźnika. Według ówczesnych planów spółka miejska miała zostać zamieniona w związek powiatowo – gminny. W czwartek Jan Grabkowski, starosta poznański podpisze porozumienia z powiatami: obornickim, międzychodzkim, nowotomyskim, kościańskim, śremskim i Poznaniem oraz gminami powiatu poznańskiego a także spółką PKS Poznań na utrzymanie sieci linii autobusowych.
– Głównym celem tego porozumienia jest zabezpieczenie możliwości swobodnego przemieszczania się, na terenie objętym porozumieniem osobom, które nie mają własnego transportu. Chodzi o to, aby tak jak to przystało na standardy europejskie, możliwe było dotarcie do szkół, placówek ochrony zdrowia czy miejsc pracy bez względu na miejsce zamieszkania i przebiegające granice poszczególnych samorządów, zwłaszcza tam, gdzie nie dociera Poznańska Kolei Metropolitalna – tłumaczy Katarzyna Wozińska-Gracz, rzecznik prasowy starosty.
Podpisanie porozumień to krok w kierunku powstania związku powiatowo-gminnego, który w całości będzie odpowiadał za przewozy PKS na terenie Metropolii Poznań i na obszarach przylegających.
mat. pras. / SS