sobota, 24 lutego, 2024

Parkingi dla hulajnóg w Poznaniu. Część radnych krytykuje wprowadzone rozwiązania

stworzył nowe miejsca parkingowe dedykowane hulajnogom elektrycznym oraz innym pojazdom jednośladowym, aby zaradzić narastającemu problemowi nieprawidłowego parkowania tych urządzeń. W całym mieście powstało 273 specjalnie wyznaczonych stref, znanych jako punkty Hop&Go, które mają usprawnić organizację miejskiej przestrzeni. Wprowadzone rozwiązania są jednak krytykowane przez niektórych radnych osiedlowych.

Inicjatywa ta była odpowiedzią na liczne apele mieszkańców oraz rad osiedli, szczególnie z centralnych dzielnic, gdzie problem porzuconych hulajnóg na chodnikach był szczególnie uciążliwy.

Mimo że nowe parkingi zostały już zainstalowane, można zaobserwować brak większego zainteresowania nimi ze strony użytkowników, o czym zresztą już informowaliśmy.

Parkingi często powstały w miejscach, gdzie kiedyś znajdowały się stacje rowerów miejskich i są rozlokowane w strategicznych punktach, takich jak Strefa Płatnego Parkowania czy węzły komunikacyjne. Zgodnie z porozumieniem zawartym z operatorami hulajnóg, użytkownicy będą musieli pozostawiać pojazdy wyłącznie w wyznaczonych miejscach, inaczej będą naliczane im dodatkowe opłaty.

O ile problem porzuconych hulajnóg w losowych miejscach dostrzega wiele osób, to wobec wprowadzonego rozwiązania pojawiają się głosy niezadowolenia, szczególnie wśród radnych ze Starego Miasta, którzy kwestionują sens finansowania przez miasto parkingów dla prywatnych pojazdów oraz firm.

Zdaniem radnych, koszt wynoszący 580 tysięcy złotych powinien być pokryty przez przedsiębiorstwa zarabiające na wynajmie hulajnóg, a nie przez podatników. Niewyjaśnione pozostają też kwestie związane z weryfikacją i egzekwowaniem kar za nieprawidłowe parkowanie oraz działania, jakie zostaną podjęte w przypadku braku miejsc parkingowych.

– Od czwartku obowiązywać będzie w Poznaniu hulajnogowe hop&go – przez dwa miesiące testowo. Jednoślady trzeba będzie pozostawiać w jednej z licznych stref parkingowych. Wcześniej zadałem kilka ważnych pytań, niestety ZDM nie odpowiedział precyzyjnie, np. co stanie się w sytuacji, gdy strefa będzie pełna… szczerze mówić to wkurza mnie, że operatorzy hulajnóg nie muszą płacić za zajęcie pasa drogowego, a szary obywatel za kontener na gruz musi! W innych miastach płacą, nawet w Krakowie! A i już farba odłazi z wymalowanych za pół miliona zł stref! – podsumowuje nadchodzące zmiany Tomasz Dworek, radny osiedlowy ze Starego Miasta.

Na ostatecznie zweryfikowanie skuteczności nowych rozwiązań będziemy musieli poczekać prawdopodobnie do wiosny, kiedy na ulicach pojawi się więcej podróżujących hulajnogami.

Parkingi podobne do tych stworzonych w Poznaniu, powstają / powstały również w wielu innych miastach Polski (m.in. Gdańsku, Krakowie czy Katowicach), gdzie mieszkańcy również narzekają na pozostawione w losowych punktach pojazdy.

Strona głównaPoznańParkingi dla hulajnóg w Poznaniu. Część radnych krytykuje wprowadzone rozwiązania