Ostatnia wieczerza: Slavery still exists

Spektakl Latającego Cyrku Idei jest próbą pokazania kondycji człowieka we współczesnym chaosie znaków i znaczeń, ze szczególnym pochyleniem się nad prawami kobiet. Będzie go można obejrzeć w Teatrze Ósmego Dnia 8 grudnia o 19.00.

W akcie pierwszym znaczące i oznakowane kobiety zabiorą głos w sprawie autonomii, wolności, kreacji i skutków samodzielności intelektualnej. Podejmą się skalowania genezy niezawinionego cierpienia oraz chłodu doświadczanych w sposób nieuprawniony, ale też namaszczony względami społecznymi i religijnymi. Część pierwsza będzie swoistym zapisem pamięci wewnętrznej kobiety, chłonącej wszelkie braki, ale także noszącej wciąż w sobie potęgę miłości. Jak daleko można zawędrować w marzeniach za szlachetną obroną drugiego człowieka i siebie?

Spektakl to także spojrzenie na współczesną cywilizację pozbawione hipokryzji, oparte na faktach, wzmocnione przez nieoczywiste połączenia i zaskakujące rozwiązania sceniczne. Nie ma tu stereotypowych wyobrażeń na temat przedstawienia teatralnego, roli widza i relacji między aktywizmem a sztuką.

Ostatnia wieczerza” koncentruje się też na wyodrębnieniu najważniejszych przyczyn stanu rzeczy, czyli dramatycznego rozziewu między „wzrostem gospodarczym” a poziomem relacji społecznych. To zachęta do dyskusji i działania, tęsknota za wspólnotą, poszukiwanie kodu porozumienia. To także impuls społeczny, aktywizujący szeroko rozumiane środowisko offowe.

“Przyglądamy się i oceniamy nowy porządek świata, rozciągniętego między kulturą przyjemności i nabywczą zachłannością eliminującą jakikolwiek poziom społecznego niezadowolenia i wspólnoty” – mówią twórcy spektaklu. – “Bunt przestał być akcją a stał się wyłącznie polem do dyskusji. Zamienniki buntu dostępne są w sklepach. Namaszcza się sytość kosztem głodnych i ucieka od wielkich idei na rzecz wygodnego relatywizmu”.

Formalnie „Ostatnia wieczerza” to hybryda gatunkowa, której najbliżej do określenia „esej teatralny”. Niejednorodna, wielogatunkowa forma wydaje się być jedyną możliwą dla próby opisania współczesnego świata.

Slavery still exists to kolejna realizacja, którą Fundacja Pomysłodalnia wypełnia trwającą od kilku lat ideę wspierania kultury pozainstytucjonalnej. W ramach Latającego Cyrku Idei zapraszani są twórcy z różnych środowisk, tworzone sytuacje przyjazne dla integracji poszukujących twórców, reprezentujących różne doświadczenia, miejsca i pokolenia.

Koncept, reżyseria, wybór utworów muzycznych: Piotr Wyszomirski
Scenariusz: Magdalena Olszewska, Piotr Wyszomirski
Choreografia: Katarzyna Pastuszak
Muzyka: Krzysztof Wojciechowski
Wizualizacje: Art Vyrzecky
Projekt plakatu: Jacek „Jacx Badder” Staniszewski
Produkcja: Fundacja Pomysłodalnia
Czas trwania: do ostatniego widza.

Realizatorzy

Magdalena Olszewska (Katarzyna Wysocka) – animatorka kultury, autorka scenariuszy do spektakli chóru kobiet Chórraa („Perfumeria Lady Makbet”, „Wszystkie kobiety Williama”, „Osiem scen z życia kobiety”), reżyserka i autorka scenariusza do spektaklu „Baczyński. Apokalipsa”, dziennikarka Gazety Świętojańskiej online i Pomorza Kultury, prezeska Fundacji Pomysłodalnia.

Katarzyna Pastuszak – tancerka, reżyserka, choreografka, dyrektor artystyczna teatru Amareya & Guests. Teatrolog i animator kultury, wieloletnia badaczka tańca butō. W roku 1997 odbyła praktykę w Teatrze Znak, w latach 1999-2000 – w Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiury, w latach 2000-2001 – w Teatrze „Cynada” Bożeny Eltermann, w roku 2003 – w Odin Teatret Eugenio Barby. Ukończyła skandynawistykę na Uniwersytecie Gdańskim i Wydział Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Stypendystka rektora Akademii Teatralnej oraz Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia naukowe (2005), wielokrotna uczestniczka międzynarodowych warsztatów tanecznych i teatralnych w Polsce i za granicą (m.in. w Gdańsku, Bytomiu, Poznaniu i Göteborgu).

Art Vyrzecky (Artur Wyszecki) – artysta multidyscyplinarny (filmowiec, fotograf, rzeźbiarz), absolwent ASP w Gdańsku, prowadzi Spichlerz Sztuki w Wejherowie.

Krzysztof Wojciechowski – solista Teatru Muzycznego w Gdyni. Multiinstrumentalista, kompozytor, nauczyciel w Studium Wokalno-Aktorskim w Gdyni, pasjonat muzyki etnicznej i kolekcjoner instrumentów perkusyjnych i dętych. Obecnie można go podziwiać m. in. w „Gorączce sobotniej nocy” (Tony Manero), „Notre Dame de Paris” (Clopin), „Chłopach” (Kowal), „Lalce” (subiekt Klein), „Avenue Q” (Żaczek), „Ghost” (Carl Bruner), „Skrzypku na dachu” (Perczyk). Wystąpił w spektaklu Fundacji Pomysłodalnia „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy” (finalista Konkursu OFF 35 Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, 2014).

Piotr Wyszomirski – prosument kultury. Scenarzysta i reżyser filmów krótkometrażowych, spektakli teatralnych i widowisk muzycznych (m.in. „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy”, „Być jak Charlie Chaplin”, „Pamiętajcie o wulkanach”, “I’m calling you”, „Odlot. Szopka pomorska za 2015 rok”, „Szybki Kabaret Miejski: Peron”, “Prawdziwa historia śmiechu”, “Bigbit”, „Ostatnia wieczerza”).

Wykonawcy – Poznań

Karol Formela – absolwent ASP w Poznaniu. Artysta interdyscyplinarny (malarstwo, rysunek, instalacje). Aktor, performer i współzałożyciel grupy artystycznej Onirycon. Kurator wystaw w Filharmonii Kaszubskiej.

Adrian “Klama” Klimkiewicz – autor i wykonawca piosenki “Greed”, poznańska scena muzyczna dark & metal

Katarzyna Pastuszak

Jakub Piprowski – student 3 roku w Studium Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację polka dot w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody “Sopocka Muza dla Młodych Twórców”.

Aktywiści poznańskich grup nieformalnych i organizacji pozarządowych.

Teatr Ósmego Dnia, el, fot. Teatr Ósmego Dnia