Do zajezdni Franowo dotarł pierwszy z trzydziestu zamówionych dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD. To początek zmian w taborze MPK Poznań.
Trójczłonowy tramwaj o długości blisko 32 metrów może przewieźć jednorazowo 240 pasażerów, zapewniając 46 miejsc siedzących. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska została zaprojektowana z myślą o maksymalnym komforcie podróżnych.
Pojazd wyposażono w dwanaście drzwi rozmieszczonych po obu stronach oraz cztery rampy ułatwiające wsiadanie osobom z niepełnosprawnościami i rodzicom z wózkami dziecięcymi. Nowoczesny design obejmuje również przestronne przeszklenia w kabinach motorniczego, co znacząco poprawia widoczność i bezpieczeństwo jazdy.
MPK Poznań planuje zakończenie dostaw wszystkich trzydziestu pojazdów do połowy 2026 roku. Inwestycja otrzyma znaczące wsparcie finansowe – przewoźnik może liczyć na dofinansowanie w wysokości 215,5 mln złotych, co stanowi 85% wartości zakupu. Środki pochodzą z programu “Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach”.
Obecnie trwają intensywne prace związane z włączeniem pierwszego tramwaju do systemu MPK. Po zakończeniu testów dynamicznych i procesu homologacji, rozpoczną się szkolenia pracowników. Według planów przewoźnika, pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego Moderusa już wiosną.
To jednak nie koniec zmian w poznańskiej komunikacji miejskiej. W planach jest zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych, na które przewoźnik zamierza pozyskać około 175 mln złotych z funduszy unijnych. Równolegle MPK Poznań finalizuje umowę z niemieckim Bonn na zakup 24 używanych tramwajów NGT6D.
Modernizacja taboru obejmuje również autobusy. Obecnie spółka dysponuje 58 pojazdami elektrycznymi i 25 wodorowymi. W najbliższym czasie flota powiększy się o kolejne 26 zeroemisyjnych autobusów – 9 wodorowych i 17 elektrycznych. Dostawcą będzie firma Solaris Bus & Coach, a projekt otrzyma wsparcie w wysokości 99,5 mln złotych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dzięki prowadzonym inwestycjom MPK Poznań zbliża się do celu, jakim jest całkowita eliminacja tramwajów wysokopodłogowych. Obecnie 78% z 230 tramwajów w taborze posiada niską podłogę, co znacząco ułatwia podróżowanie osobom starszym i z niepełnosprawnościami.