Można płacić kartą w autobusach. Ale na razie tylko w aglomeracji

nowy terminal fot. ZTM

Pierwsze terminale do sprzedaży biletów za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych już zostały zamontowane i uruchomione – ale na razie tylko w autobusach Komornik, a później Lubonia. W Poznaniu pojawią się w przyszłym roku.

W nowych terminalach można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC.

– To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, zwłaszcza że płatności zbliżeniowe są coraz powszechniejsze – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Już niedługo w poznańskich tramwajach i autobusach oraz pojazdach obsługujących linie podmiejskie nie trzeba już będzie korzystać z papierowych biletów. To z pewnością udogodnienie dla tych, którzy nie posiadają karty Peka i okazjonalnie korzystają z komunikacji. Takie rozwiązanie jest też idealne dla turystów, którzy chcąc się poruszać po Poznaniu na przykład w drodze z lotniska lub na dworzec – nie będą musieli tracić czasu. Wystarczy, że wsiądą i zapłacą kartą. Prosto, szybko i ekologicznie.

– Uzupełnienie obecnego wachlarza dystrybucji biletów jednorazowych czasowych o możliwość ich zakupu w każdym pojeździe przy użyciu karty płatniczej lub telefonu było jednym z naszych strategicznych projektów – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

– Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu – mówi Jacek Sieński, dyrektor Pionu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A. – To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne, ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej.

Nowość jest nie tylko istotna dla pasażerów, ale także dla przewoźników, bo może poprawić jakość usług, jak uważa Andrzej Jezierski, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki.
– Możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie wrócimy do możliwości sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców – tłumaczy. – Prowadzący pojazdy będą się mogli skoncentrować wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę.

Jak to działa?

Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. Korzystając z nowego systemu trzeba jedynie pamiętać, że bilet kupiony z jego pomocą nie będzie drukowany. Terminal nie będzie także drukował potwierdzenia transakcji.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D).

Jak będzie wyglądać kontrola biletów?

Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając, żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.

Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. Osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet.

– Pasażerowie korzystający z urządzeń działających w ramach OPS mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji – podkreśla przedstawiciel Mennicy Polskiej. – Jako dostawca usługi systematycznie przechodzimy audyty potwierdzające, że spełniamy rygorystyczne wytyczne międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard. Mennica Polska posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.

Po zakończeniu montażu terminali w pojazdach pasażerowie będą mieli do dyspozycji kolejną, po karcie PEKA, aplikacjach mobilnych i biletach papierowych możliwość zapłaty za przejazd komunikacją zbiorową.

Kiedy w Poznaniu?

Jednak na pojawienie się terminali w Poznaniu trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Mennica Polska S.A., która jest operatorem Open Payment System, obecnie montuje terminale w autobusach Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki, kursujących na liniach podmiejskich numer 701, 702, 703, 704, 705, 707, 710, 716 i 729. Pojazdy, w których system już działa, są oznaczone specjalnymi naklejkami.

Później terminale zostaną zainstalowane w autobusach lubońskiego Translubu i pozostałych operatorów obsługujących linie podmiejskie: Transkom z gminy Czerwonak, Rokbus Rokietnica, Kombus z Kórnika, Zakładu Komunalnego z Kleszczewa, TPBUS z Tarnowa Podgórnego i ZKP Suchy Las.

Najwięcej terminali trzeba będzie oczywiście zamontować w pojazdach MPK Poznań, bo jest ich najwięcej – aż 760 urządzeń. To oznacza, że prace związane z uruchomieniem systemu w całej aglomeracji potrwają co najmniej kilka tygodni, więc ich zakończenie nastąpi dopiero w I kwartale przyszłego roku.

Podziel się: