Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 13 maja, 2024

Modernizacja floty tramwajowej w Poznaniu w latach 80.: Wprowadzenie modelu 105Na

W Poznaniu na przestrzeni lat można było zaobserwować dużo zmian w komunikacji tramwajowej. Jednym z ważniejszych momentów było zastąpienie starych tramwajów typu 102Na nowszymi i bardziej przestronnymi modelami 105Na.

Modernizacja floty tramwajowej miała miejsce w końcu kwietnia 1987 roku, kiedy to na linii nr 5 wprowadzono nowe wagony. Tramwaje te nie tylko oferowały większy komfort i pojemność, ale także stanowiły znaczną poprawę w zakresie nowoczesności i technologii.

Zmiana ta miała na celu poprawę jakości usług transportowych oferowanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Wagonami typu 105Na zaczęto obsługiwać linię nr 5, co pozwoliło na zwiększenie przepustowości i komfortu podróżujących. Już rok później, te same wagony zaczęły kursować w trójskładach, co jeszcze bardziej podniosło standardy podróży tramwajem.

Starsze wagony typu 102Na, które dotychczas kursowały na linii nr 5, nie zostały wycofane z użytku, lecz przekierowano je do obsługi linii nr 20, która kursowała na trasie Miłostowo – Ogrody.

Historia tramwaju 105Na

Tramwaj 105Na to jeden z najbardziej charakterystycznych modeli tramwajów w historii polskiego przemysłu tramwajowego, produkowany przez zakłady Konstal w Chorzowie od 1979 roku. Model ten był rozwinięciem i modernizacją wcześniejszego tramwaju serii 102Na. Tramwaj 105Na szybko zyskał popularność dzięki swojej niezawodności, stosunkowo niskim kosztom eksploatacji oraz możliwości adaptacji do różnych warunków eksploatacyjnych.

Został wyposażony w dwa silniki, co znacznie poprawiło jego manewrowość oraz przyspieszenie. Jego konstrukcja umożliwiała także łatwe łączenie pojazdów w trakcje. Tramwaje te były używane w wielu miastach Polski, takich jak Warszawa, Łódź, czy Wrocław, a także za granicą. Ich produkcja trwała aż do początku lat 90. XX wieku. Pomimo że wiele z nich zostało wycofanych z regularnego użytku, niektóre nadal można spotkać na trasach turystycznych lub jako tramwaje techniczne.

Źródło: MPK
Strona głównaPoznańModernizacja floty tramwajowej w Poznaniu w latach 80.: Wprowadzenie modelu 105Na