pociąg, PKP fot. L. Łada

Kolej Plus: Ponad 200 km linii kolejowych zostanie wyremontowanych

– Te projekty umożliwią mieszkańcom mniejszych miejscowości lepszy dostęp do infrastruktury – mówił wojewoda wielkopolski Michał Zieliński o pięciu wielkopolskich projektach, które dostały dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów, które przygotowały samorządy województw – i zdecydowała, że wszystkie wielkopolskie projekty modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych zostaną dofinansowane w ramach programu Kolej Plus.

– Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych – zwrócił uwagę wojewoda wielkopolski Michał Zieliński podczas konferencji prasowej w Nojewie. – Infrastruktura kolejowa od końca lat 90. popadała w ruinę. Mniejsze miejscowości traciły kontakt komunikacyjny, a jedynym dojazdem do aglomeracji były samochody. Te projekty umożliwią mieszkańcom właśnie tych mniejszych miejscowości lepszy dostęp do całej infrastruktury.

Wśród zakwalifikowanych projektów z województwa wielkopolskiego znalazły się:

• Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin – kwota dofinansowania 561 mln zł
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń – kwota dofinansowania 301 mln zł
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo – kwota dofinansowania 133 mln zł
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły – kwota dofinansowania 372 mln zł
• Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec – kwota dofinansowania 512 mln zł

Wojewoda zwrócił też uwagę, że budżet programu Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł – do ponad 11 mld zł. Dzięki temu znacznie więcej projektów mogło otrzymać dofinansowanie.

Przypomnijmy, że program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców.