Kalisz: Bezpłatna miejska komunikacja od 1 stycznia!

nowy skwer, Górnośląska fot UM. Kalisz

Mieszkańcy Kalisza już w przyszłym roku będą jeździć za darmo miejską komunikacją. Taką decyzję podjęli 29 września kaliscy radni podczas sesji, i to jednogłośnie. Nie wszyscy jednak będą mogli jeździć za darmo, a zasady będą się zmieniać.

Prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską zyskają od 1 stycznia 2023 roku posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca. Takie rozwiązanie, zdaniem prezydenta Krystiana Kinastowskiego, bo to on złożył wniosek o uchwalenie bezpłatnych przejazdów, ma wiele zalet.

„Wprowadzenie darmowych przejazdów ma zwiększyć mobilność osób z niskimi dochodami, które nie posiadają własnego środka transportu oraz zmniejszyć wydatki z budżetów mieszkańców przeznaczone na komunikację” – informuje kaliski urząd miasta. – „Zakłada się także ograniczenie transportu kołowego w mieście, a tym samym redukcję poziomu smogu i hałasu, co ma przyczynić się do usprawnienia ruchu drogowego i zwiększenia dostępności do miejsc parkingowych w centrum miasta”.

Jednak nie wszyscy będą mogli korzystać z bezpłatnej komunikacji – bo Kaliską Kartę Mieszkańca mogą otrzymać wyłącznie osoby zameldowane w Kaliszu i rozliczające podatek dochodowy w Pierwszym Urzędzie Skarbowym. Projekt ma też zachęcić osoby związane z miastem, ale tu nie zameldowane, by dopełniły formalności i stały się pełnoprawnymi kaliszanami. Bo osoby spoza Kalisza będą normalnie płacić za bilety, a one od stycznia podrożeją, także te okresowe. Obecnie bilet normalny kosztuje 2,7 zł, a po podwyżce będzie to 4 zł.

Poza tym nie jest powiedziane, że bezpłatne przejazdy będą obowiązywać na stałe. Na razie projekt jest przewidziany do końca grudnia 2024 roku.
„Przez ten czas zbierane będą dane do analizy o rzeczywistych skutkach takiego rozwiązania dla miasta oraz monitorowania wpływu zmiany na zwiększenie liczby mieszkańców Kalisza” – wyjaśnia urząd miasta.

Bezpłatna komunikacja będzie kosztowała budżet miasta nieco ponad 2,5 mln zł. Tyle rocznie miasto będzie musiało zapłacić spółce autobusowej. Dwa lata funkcjonowania bezpłatnych przejazdów mają pokazać, czy będzie to opłacalna inwestycja.

Podziel się: