Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

Czy pociągi z Poznania do Warszawy po remoncie pojadą szybciej?

W czerwcu wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy – i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury właśnie od czerwca 2023 roku pociągi między Poznaniem a Warszawą miały kursować szybciej. Jak jednak wynika z rozkładu jazdy – tak się nie stanie.

Jak sprawdził portal “Rynek kolejowy”, po trwającym 6 lat remoncie magistrali E20 czas przejazdu się nie zmieni. Mimo że – jak zapowiadał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posła Adama Szłapki – od czerwca miał wrócić do poziomu z 2017 roku i wynosić 2 godziny 32 minuty.

Niestety, z podanych czasów przejazdu w Portalu Pasażera widać wyraźnie, że żaden z pociągów nie pokonuje tej trasy w takim czasie. Najszybszy jest BWE z Berlina, który wyjeżdżając z Poznania Głównego o 8.44 powinien być w Warszawie Gdańskiej po 2 godzinach i 52 minutach – ale ten czas przejazdu obowiązuje tylko przez kilka pierwszych dni nowego rozkładu. Później tę trasę pociąg będzie pokonywał w ponad 3 godziny – a to i tak jeden z szybszych pociągów.

IC Lubuszanin na przykład pojedzie z Poznania do Warszawy Gdańskiej aż 3 godziny i 23 minuty, a IC Mewa – aż 3 godziny i 47 minut. Wynika z tego, że trwający 6 lat remont trasy zamiast skrócić – wydłużył czas przejazdu pociągów między Poznaniem a Warszawą o średnio pół godziny. A warto przypomnieć, że w 2015 roku pociąg IC Sedina pokonywał tę trasę w 2 godziny i 25 minut…

PKP PLK twierdzi, że przeprowadzony i kosztujący miliardy remont trasy był prowadzony nie po to, by pociągi kursowały szybciej, ale żeby zwiększyć przepustowość trasy – w latach 90. ubiegłego wieku PKP zmniejszyło ją, likwidując wiele stacji. Jednak po 6 latach remontu trasa nawet nie odzyskała swojej przepustowości sprzed remontu, nie mówiąc już o jakiejkolwiek poprawie.

Prace remontowe nadal trwają w obrębie stacji Kutno i Łowicz i tym PKP PLK tłumaczy to, że pociągi kursują dłużej. Tu remonty nie zakończą się w czerwcu, ale potrwają kilka miesięcy dłużej: w Kutnie wciąż trwa montaż nowych urządzeń do komputerowego sterowania ruchem, co ma potrwać do czwartego kwartału tego roku, natomiast w Łowiczu trwają prace wykończeniowe i budowa ekranów akustycznych, które mają potrwać do trzeciego kwartału tego roku.

Strona głównaPoznańCzy pociągi z Poznania do Warszawy po remoncie pojadą szybciej?