Koszulki rowerowe Śrem - Psarskie fot. UMWW

Czempiń i Śrem dostały ponad 13 mln na inwestycje

W Czempiniu i w Śremie budują drogi rowerowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą. I własnie an to obie gminy otrzymają dofinansowanie unijne: Czempiń 9,5 mln zł, a Śrem – 3,6 mln zł.

– Miło mi poinformować, że państwa projekt jest liderem listy – powiedział w Czempiniu marszałek Marek Woźniak podczas podpisania umowy na dofinansowanie z burmistrzem Konradem Malickim. – Otrzymał najwyższą punktację w konkursie i największą dotację.

Projekt pod nazwą “Budowa infrastruktury służącej rozwojowi mobilności miejskiej na terenie gminy Czempiń wraz z działaniami informacyjno-promocyjnymi” został dofinansowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.

Całkowita wartość projektu przygotowanego przez Czempiń wynosi blisko 11,3 mln złotych, w tym przyznane dofinansowanie unijne – ponad 9,5 mln złotych. Jego realizację rozpoczęto w grudniu ubiegłego roku. Całość inwestycji obejmuje budowę ścieżek pieszo-rowerowych w samym mieście oraz prowadzących z podczempińskich wsi: Jasień, Piechanin oraz Piotrkowice-Jarogniewice. Powstaną trasy ułatwiające dotarcie do węzła przesiadkowego i punktów przesiadkowych: ścieżki rowerowe, piesze oraz chodnik, na którym dopuszczony będzie ruch rowerowy i odwrotnie – ścieżkę rowerową, na których zaplanowano dopuszczenie ruchu pieszego. W efekcie mieszkańcy gminy uzyskają prawie 7,5-kilometrową ścieżkę rowerową i 54 miejsca postojowe na 6 wybudowanych parkingach rowerowych „Bike&Ride”.

– To bardzo rozległy projekt, jeśli chodzi o zakres interwencji, kilometraż dróg i stworzenie dogodnych, dobrych warunków podróżowania z wykorzystaniem rowerów czy pieszo – podkreślił marszałek. – Mamy w nim i kilka odcinków połączonych ścieżek, i system parkingów B&R, i oświetlenie, i cały szereg różnych elementów. To projekt, który bez wahania można nazwać wzorcowym, kompleksowym, rozwiązującym wiele problemów komunikacyjnych.

Marszałek podpisał także umowę z Adamem Lewandowskim, burmistrzem Śremu, na dofinansowanie projektu ” Rozbudowa systemu tras rowerowych w ramach rozwoju transportu niskoemisyjnego w gminie Śrem. Budowa ścieżki pieszo-rowerowej Śrem – Psarskie”. Wartość tego projektu wynosi ponad 4,2 mln złotych, a środki unijne, wspierające jego realizację, to ponad 3,6 mln złotych.

Marszałek zwrócił także uwagę na nowoczesność projektu, który zawiera nie tylko budowę ścieżek rowerowych, ale również elementów, które ułatwiają korzystanie z tego rodzaju infrastruktury: parkingi B&R, stanowiska do parkowania czy sygnalizacja świetlna. Dodał, że jest to jeden z większych projektów w ramach poznańskiego ZIT-u, który korzysta z finansowania dedykowanego aglomeracji poznańskiej.

– To mała, a czasem większa cegiełka, jeśli o chodzi o walkę o zabezpieczenie naszego globu przed konsekwencjami zmian klimatycznych. To jeden z naszych priorytetów – powiedział.

W Śremie prace obejmują budowę ścieżki pieszo-rowerowej Śrem – Psarskie wraz z systemem oświetlenia oraz parkingami B&R, a także wyznaczonymi pasami ruchu dla rowerów w m. Psarskie i w Śremie w ciągu istniejących ulic. Projekt powstał w celu usprawnienia i popularyzacji komunikacji rowerowej w zakresie zarówno rekreacyjnym, jak i powszechnych dojazdów do szkoły czy pracy. Ścieżka uzupełni system tras rowerowych w gminie Śrem, poprawi mobilność oraz zwiększy dostępność i popularność transportu niskoemisyjnego. Inwestycja ma być oddana do użytku do końca listopada tego roku. W efekcie powstanie 3,577 km oraz 5 parkingów „Bike&Ride”.

– Zależy nam, aby zbudować cały system ścieżek rowerowych w Wielkopolsce – podsumował spotkania w Czempiniu i Śremie marszałek. – Ta sieć w naszym regionie systematycznie już się rozrasta. Z radością odbieram dużą aktywność samorządów, które budują tego rodzaju trasy przy drogach gminnych, w ramach obszaru miejskiego czy poza nim, stwarzając mieszkańcom możliwość zeroemisyjnego dojazdu do pracy, a jednocześnie ogromną szansę na bezpieczne podróżowanie.

Budowanie sieci ścieżek to wyzwanie na pokolenie, bo nie uda się tego szybko zrobić, jednak Wielkopolska taki plan może zrealizować w oparciu o wszystkie dostępne środki finansowe: i te unijne, i te krajowe, i te własne, samorządowe.

– Myślę, że z czasem Wielkopolska będzie taką krainą, gdzie możliwości dojazdu rowerem do pracy czy szkoły będą dużo większe, bezpieczne – powiedział marszałek. – I to sprawi, że zdecydowanie poprawi się jakość naszego życia.

UMWW

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze