Sprawdzanie zgód TCF
środa, 1 maja, 2024

Budowa kładki przez Wartę zbliża się do końca!

Jeszcze tylko kilkanaście dni – i nowa kładka przez Wartę zostanie otwarta. “Wkrótce otwieramy kładkę pieszo-rowerową w Owińskach, dając mieszkańcom aż trzech gmin: Czerwonaka, Poznania i Suchego Lasu nowe możliwości komunikacyjne” – informuje gmina Czerwonak.

Przypomnijmy, że kładka jest wspólną inwestycją gmin Poznań, Czerwonak i Suchy Las oraz powiatu poznańskiego. Powstaje na wysokości zespołu poklasztornego cysterek w Owińskach z jednego strony i na wysokości poznańskiego Radojewa z drugiej strony, dokładnie tam, gdzie niegdyś przez kilkaset lat istniała przeprawa promowa – tuż przy granicy z Suchym Lasem.

Nowa przeprawa ułatwi mieszkańcom Suchego Lasu i północy Poznania przejazd do Puszczy Zielonki, kąpieliska Akwen Tropicana w Owińskach, Parku Orientacji Przestrzennej i wieży widokowej na Dziewiczej Górze, a dodatkowo po drodze będą mogli podziwiać widok na dolinę Warty z tarasu widokowego na wysokości 25 metrów. Z kolei mieszkańcy Owińsk zyskają dodatkową możliwość dostania się do Suchego Lasu i Poznania, choć po stronie poznańskiej czeka jeszcze dużo pracy, by dojazd choćby do przystanku miejskiego autobusu był na miarę efektownej, nowej kładki…

Przypomnijmy, że do pętli autobusowej w Radojewie kładkę dzielą 2 km, a do najbliższego przystanku tramwajowego, czyli na ul. Błażeja – 6 km. Od strony centrum Poznania z kolei można się do niej dostać jadąc ulicą Nadwarciańską i jej przedłużeniem z Naramowic lub Piołunową z Radojewa.

Otwarcie kładki gmina Czerwonak zapowiedziała na 28 lipca, ale dla odwiedzających kładka będzie otwarta od 1 sierpnia. Trwają już odbiory techniczne.
“Ta inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju komunikacji niskoemisyjnej w regionie” – informuje gmina Czerwonak na swoim profilu na Facebooku. – “Dzięki większej dostępności i mobilności mieszkańców oraz wzrostowi transportu rowerowego w codziennych podróżach, przyczyni się do obniżenia emisji zanieczyszczeń atmosferycznych nie tylko w gminie Czerwonak, ale także w całym Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania”.

Kładka liczy trzy przęsła, ma konstrukcję podwieszoną i długość prawie 134 metrów. Jest szeroka, by jednocześnie bezkolizyjnie mogli z niej korzystać piesi i rowerzyści. Koszt jej budowy wyniósł 27 mln zł, z czego większość pochodzi z funduszy UE z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. dołożył się do inwestycji kwotą 5 mln złotych z budżetu oraz 6 mln pochodzących z dodatkowego wsparcia zewnętrznego.  Budowa kładki jest jeden z wyjątkowo udanych przykładów współpracy metropolitalnej.

Strona głównaPoznańBudowa kładki przez Wartę zbliża się do końca!