Biała flota w Poznaniu – statki wycieczkowe Bajka i Widmo

Biała flota w Poznaniu. W sezonie letnim 2019 po Poznaniu pływają dwa statki  “Bajka” i “Widmo”.  Są to dwie największe jednostki w Poznaniu i okolicy. Umożliwiają spojrzenie na miasto z innej perspektywy, zarówno na architekturę jak i na dziką przyrodę w centrum Poznania.
Reklama

Rzeka Warta płynąca przez centrum miasta wyznacza oś, która od kilku lat odżywa, przybywa aktywności, które można wykonywać na rzece lub w jej pobliżu. Wzdłuż brzegów rzeki jest Wartostrada – szlak pieszo – rowerowy stanowiący najszybszą możliwość przemieszczania się w osi Warty. Od kilku lat w sezonie letnim działają plaże miejskie, Przystań Miejska, istnieje możliwość wypożyczenia kajaków, po raz pierwszy w tym roku są również dwie niezależne wypożyczalnie motorówek.  Nie można zapomnieć o statkach pływających po Warcie. W Poznaniu pływają dwa, jeden z nich to Bajka (od 2015 w naszym mieście) oraz Widmo (od 2016 w Poznaniu).  Są to dwie całkowicie odmienne jednostki. Przybliżymy parę faktów z historii obu statków.

Reklama

Statek wycieczkowy Bajka został zbudowany w 1965 roku w Krakowskiej Stoczni Rzecznej w
Krakowie jako holownik motorowy HR-150 tzw. “krakowiak” z przeznaczeniem do świadczenia usług
holowniczych na śródlądowych drogach wodnych. Pierwszym jego właścicielem była P. P. Żegluga
Bydgoska w Bydgoszczy, która nadała mu nazwę “REKIN”. Pod banderą Żeglugi Bydgoskiej “Rekin”
pływał po wodach śródlądowych całej Polski jako holownik. W roku 1989 H/M “Rekin” został wycofany z użytku z powodu braku zapotrzebowania na jego usługi.

Przez kolejne 4 lata “Rekin” stał zapomniany i zdewastowany. W 1993 zainteresowali się nim dwaj emerytowani kapitanowie z Żeglugi Bydgoskiej Wacław i Witold Wesołowscy, którzy postanowili wykorzystać zniszczony przez czas stary kadłub holownika, przerabiając go na statek wycieczkowy. Optymistycznie (biorąc pod uwagę jego ówczesny stan) nadali mu nową nazwę “BAJKA”. Kolejne 5 lat “Bajka” przechodziła gruntowny remont i liczne przeróbki związane z dostosowaniem jej do przewozu pasażerów. Między innymi została przedłużona o 1 m, wymieniono poszycie denne oraz silniki główne na nowe, zmodyfikowano również pomieszczenia pod pokładem. W roku 1997 była już w pełni gotowa do żeglugi, a rok później po licznych przeglądach technicznych uzyskała świadectwo klasy PRS oraz świadectwo zdolności żeglugowej do przewozu pasażerów już jako Statek Pasażerski “Bajka”.

Reklama

Od roku 1995 pływała w Bydgoszczy po rzece Brdzie jako statek wycieczkowy. We wrześniu 2001 roku jej właściciel kpt. ż. ś. Witold Wesołowski ze względu na swój wiek i stan zdrowia, który nie pozwalał mu na dalsze prowadzenie usług wycieczkowych postanowił sprzedać statek. 11 września 2001 roku “Bajka” została kupiona przez Tadeusza i Marcina Krześlaków ze Śremu, którzy drogą wodną przeprowadzili ją z Bydgoszczy płynąc rzeką Brdą następnie Kanałem Bydgoskim, Kanałem Górnonoteckim, Notecią Górną, przez Jezioro Gopło, Kanał Ślesiński do rzeki Warty w Koninie, a stamtąd do Śremu, gdzie “Bajka” pływała i świadczyła usługi wycieczkowe do 2014 roku.  Od kolejnego roku “Bajka” pływa w Poznaniu w rejsach wycieczkowych oraz jako Poznański Tramwaj Wodny.

Dane techniczne:
Długość – 19,40 m, szerokość – 3,80 m, zanurzenie – 0,55 m / max 0,68 m
Napęd – motorowy, śrubowy. 2 zespoły napędowe typu REKIN SW400/M2/1 o mocy 70kW (90 KM)
każdy. Ilość pasażerów – 38 osób + 2 członków załogi .

Reklama

Statek Pasażerski “WIDMO” to jednostka  hydrobus (autobus wodny) typ Zarja. Wyprodukowana w 1974
roku w Moskwie (dawne ZSRR) do przewozu żołnierzy. W Polsce pływała po Zalewie Solińskim, w Kazimierzu Dolnym na Wiśle oraz w Puławach skąd została zakupiona w lipcu 2015 r. Statek jest konstrukcji aluminiowej w całości spawanej, o mieszanym systemie wiązań oraz płaskim dnie. Sterówka usytuowana jest z przodu, przed nią malutki pokład dziobowy z ławeczką. Za sterówką rozciąga się oszklona kabina pasażerska, całkowicie zamknięta posiadająca 54 miejsca siedzące. W tylnej części mieści się barek, WC oraz kabina kapitana. Poprzez krótki korytarzyk wychodzi się na pokład rufowy ( tylny )  otwarty, tzw. słoneczny na którym przewidziano 30 miejsc siedzących.

Dane  techniczne:                                                                                                                                                                      Długość: 23,50 m, szerokość: 4,05 m, wysokość min.: 2,90 m, zanurzenie min./max.: 0,32 m / 0,44 m                 Zespół napędowy stanowi silnik wysokoprężny DAF XF 315M z Turbodoładowaniem o mocy: 430 KM
wraz z przekładnią hydrauliczną typu SR 16,5 o przełożeniu 1:3. Pędnik stanowi turbina wodnoodrzutowa (napęd strugowodny).

Reklama

Rzeka Warta Poznania – warto odwiedzać tereny nadrzeczne, samą rzekę i spędzać tam czas.

Podziel się!

Dodaj komentarz

avatar