Będą nowe pociągi? Polregio złożyło wnioski o dofinansowanie zakupu

fot. Sławek Wąchała (zdjęcie ilustracyjne)

98 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wartości ponad 3 mld zł netto. Spółka Polregio złożyła 10 wniosków o współfinansowanie zakupu do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

W styczniu tego roku spółka podpisała umowy ramowe z czterema producentami taboru: FPS H. Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz i Stadler Polska. Teraz złożyła wniosek do CUPT i po rozstrzygnięciu konkursu zamierza ogłosić aukcję, w której wyłoni wykonawcę. Według “Rzeczpospolitej” największe szanse na ten kontrakt ma poznańska FPS H. Cegielski, bo to ona zaproponowała najniższą cenę.

Zgodnie z planem Polregio chce kupić do 2030 roku do 200 nowych EZT za ponad 7 mld zł. Nowe pociągi już od 2026 roku będą się pojawiać na torach we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie – a więc i w Wielkopolsce. Pieniądze na kupno pociągów będą pochodzić z KPO, grantów i pożyczek unijnych (między innymi FEnIKS, Fundusze Europejskie dla Regionów, Europejski Bank Inwestycyjny), a także środków własnych przewoźnika.

Nowe pociągi będą powstawać w dwóch wersjach: krótszej, dwuczłonowej, z maksymalnie 160 miejscami siedzącymi, oraz dłuższej, trzyczłonowej, w której będzie 210 miejsc siedzących. Pociągi będą w stanie rozwijać prędkość do 160 km na godzinę, będą wyposażone w klimatyzację, wi-fi, system informacji pasażerskiej, będą także przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.

Jak powiedział Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio, to największy projekt inwestycyjny w czasie ponad 20 lat istnienia spółki, dzięki któremu znacznie poprawi się komfort podróży prawie 100 mln pasażerów w całej Polsce.

Podziel się: