Autobusy na Winogradach pojadą szybciej

Na dwóch winogradzkich skrzyżowaniach: Al. Solidarności z Mieszka I oraz Serbskiej i Wilczaka zostaną wyznaczone śluzy dla autobusów. Pozwoli to pojazdom szybciej pokonać skrzyżowania.

Punktualność autobusów na Winogradach pozostawia wiele do życzenia, a jednym z powodów było długie czekanie na światłach. Pretensje o to mają także pasażerowie.
– Jeżdżę autobusem linii 71 kilka razy w tygodniu, więc nie mam sieciówki, tylko korzystam z tPortmonetki – opowiada Anna Maciejewska, mieszkanka jednego z winogradzkich osiedli. – I denerwuje mnie, że płacę nie za jazdę, tylko z a stanie na światłach. Najgorzej jest na skrzyżowaniu Solidarności z Mieszka. Autobus tam stoi i stoi, a gdy jest duży ruch, to może tam stać nawet 15 minut.

Teraz, dzięki śluzie, ten problem powinien się znacząco zmniejszyć. Śluza dla autobusów to rozwiązanie, które pozwala im na łatwiejsze pokonanie skrzyżowania. Tworzą ją krótki odcinek buspasa oraz dodatkowy sygnalizator, który „przepuszcza” autobus, zanim pojazdy na pozostałych pasach ruchu (jadące w tym samym kierunku) otrzymają zielone światło. Działanie śluzy autobusowej możemy obserwować choćby przy przystanku Grochowe Łąki na ul. Garbary. Podobne znajdzie zastosowanie na skrzyżowaniach Al. Solidarności i ul. Mieszka I oraz ul. Serbskiej i ul. Wilczak.

Na skrzyżowaniu Al. Solidarności i ul. Mieszka I zmieniony zostanie sposób działania sygnalizacji na wschodnim wlocie, a prawy skrajny pas ruchu stanie się buspasem. Ten ostatni umożliwi autobusom przejazd na wprost przez skrzyżowanie bez konieczności zmiany pasa po ruszeniu z przystanku położonego przy wschodnim wlocie na Al. Solidarności.

Na wschodnim wlocie ul. Serbskiej prawy pas również stanie się buspasem, z którego autobusy będą mogły wjechać na przystanek za skrzyżowaniem z ul. Wilczak nie zmieniając przy tym pasa ruchu.

Nowa organizacja ruchu pozwoli na zoptymalizowanie toru jazdy autobusów i skróci czas przejazdu przez skrzyżowania. W ramach projektu wdrożony zostanie nowy program działania sygnalizacji świetlnej, a na słupach pojawią się dodatkowe sygnalizatory tylko dla autobusów. Ponadto organizacja ruchu i oznakowanie zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów. Dotychczasowe relacje i kierunki ruchu dla pozostałych pojazdów na obu skrzyżowaniach nie będą zmienione.

Sygnalizatory świetlne na obu skrzyżowaniach objętych zmianami zostaną również wyposażone w system VDV. Są to urządzenia, które zapewniają autobusom bezprzewodową łączność ze sterownikami sygnalizatorów, informując je o odległości pojazdu od skrzyżowania i czasie zbliżania się do niego. Program kontrolujący może w takiej sytuacji wydłużyć nadawanie sygnału zielonego dla kierunku, z którego nadjeżdża autobus lub tramwaj, bądź przyspieszyć zmianę ze światła czerwonego na zielone.

Tego typu sytuacje najłatwiej zaobserwować na ulicach z wyznaczonymi buspasami, jak Droga Dębińska. W miejscach, gdzie buspasów nie ma, na wykryciu przez sygnalizator autobusu korzystają również inni kierowcy, którzy mogą dzięki temu szybciej przejechać przez skrzyżowanie. Zastosowanie technologii VDV pozwala skrócić średni czas przejazdu autobusów na wybranych odcinkach do kilkunastu procent.

W związku z robotami czasowo wyłączona zostanie sygnalizacja świetlna.

ZDM, fot. ZDM