Zmiany w kanonie lektur. Zamiast opowiadania – książka o młodości Karola Wojtyły

Przemysław Czarnek fot. FB
Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało propozycje zmian w kanonie lektur szkolnych. Dzieci z klas I-III będą czytały książki o młodości Karola Wojtyły i Marii Skłodowskiej-Curie.

Jak informuje Onet.pl, w propozycji resortu ministra Czarnka książka o młodości Karola Wojtyły (Piotr Kordyasz „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty) i druga, o Marii Skłodowskiej-Curie (Julita Grodek „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”), miałyby zastąpić „Zaczarowaną zagrodę” A.C Centkiewiczów oraz „Oto jest Kasia” M. Jaworczakowej.

Z listy lektur miałyby też zniknąć pozycje Leszka Kołakowskiego „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” oraz Marcina Pałasza „Sposób na Elfa”. W zamian miałyby się pojawić książki Doroty Gellner „Wścibscy”, Zofii Kossak-Szczuckiej „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”, Asy Lind „Piaskowy Wilk” oraz Aleksandry i Daniela Mizielińskich „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”.

Z kanonu lektur w klasach IV-VIII miałyby zniknąć książki: Rafała Kosika pt.: „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” (obecnie lektura obowiązkowa) oraz Karola Maya „Winnetou” i Nancy H. Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” (lektura uzupełniająca).

W zamian do kanonu lektur uzupełniających trafiłyby: Carlo Collodi „Pinokio”, John Flanagan „Zwiadowcy” Księga 1. „Ruiny Gorlanu”, Emilia Kiereś „Rzeka”, Zofia Kossak-Szczucka „Topsy i Lupus”, Bolesław Leśmian „Klechdy sezamowe”, Alan Aleksander Milne „Kubuś Puchatek”, Longin Jan Okoń „Tecumseh”, Ferdynand Antoni Ossendowski „Słoń Birara”, Jacek Podsiadło „Czerwona kartka dla Sprężyny” oraz Louis de Wohl „Posłaniec króla”.

Z kolei z kanonu podstawowego liceów i techników miałyby zniknąć wybrane wiersze Marcina Świetlickiego, natomiast pojawić się: „Mitologia” Jana Parandowskiego, część II „Rzym”, „Wielki testament” (fragmenty) François Villona, „Żywoty świętych” (fragmenty) Piotra Skargi, „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego oraz „Antygona w Nowym Jorku” Janusza Głowackigo.

Lektury nadobowiązkowe miałyby zostać poszerzone o „Listy do Matki” (fragmenty) Juliusza Słowackiego, „Listy z podróży do Ameryki” (fragmenty Henryka Sienkiewicza, „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego, wybory wierszy Ryszarda Krynickiego i Adama Zagajewskiego, „Raport Witolda” Witold Pilecki, „Anus mundi” Wiesława Kielara, „Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919” Zofii Kossak-Szczuckiej, wybrane opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza oraz „Władca pierścieni. Drużyna pierścienia” Johna Ronalda Reuela Tolkiena.

Do lektur uzupełniających rozszerzonych doszłyby z kolei pozycje: Jan Paweł II „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty), „Tryptyk rzymski”, „Pamięć i tożsamość” (fragmenty) „Fides et ratio” fragmenty), Karol Wojtyła „Przed sklepem jubilera”, Stefan Wyszyński „Zapiski więzienne”, Paweł Zuchniewicz „Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim” oraz Zofia Kossak-Szczucka „Błogosławiona wina”, Ferdynand Antoni Ossendowski – „Mocni ludzie”, „Ludzie, zwierzęta, bogowie”, Krystyna Lubieniecka-Baraniak „Gdy brat staje się katem”.

Ministerstwo skierowało wczoraj projekt nowelizacji rozporządzenia „w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, m.in. w zakresie zmian na liście lektur szkolnych” do konsultacji publicznych.