Przemysław Czarnek fot. FB

Zmiany w kanonie lektur. Zamiast opowiadania – książka o młodości Karola Wojtyły

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało propozycje zmian w kanonie lektur szkolnych. Dzieci z klas I-III będą czytały książki o młodości Karola Wojtyły i Marii Skłodowskiej-Curie.

Jak informuje Onet.pl, w propozycji resortu ministra Czarnka książka o młodości Karola Wojtyły (Piotr Kordyasz “Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty) i druga, o Marii Skłodowskiej-Curie (Julita Grodek “Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”), miałyby zastąpić “Zaczarowaną zagrodę” A.C Centkiewiczów oraz “Oto jest Kasia” M. Jaworczakowej.

Z listy lektur miałyby też zniknąć pozycje Leszka Kołakowskiego “Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” oraz Marcina Pałasza “Sposób na Elfa”. W zamian miałyby się pojawić książki Doroty Gellner “Wścibscy”, Zofii Kossak-Szczuckiej “Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”, Asy Lind “Piaskowy Wilk” oraz Aleksandry i Daniela Mizielińskich “Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”.

Z kanonu lektur w klasach IV-VIII miałyby zniknąć książki: Rafała Kosika pt.: “Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” (obecnie lektura obowiązkowa) oraz Karola Maya “Winnetou” i Nancy H. Kleinbaum “Stowarzyszenie Umarłych Poetów” (lektura uzupełniająca).

W zamian do kanonu lektur uzupełniających trafiłyby: Carlo Collodi “Pinokio”, John Flanagan “Zwiadowcy” Księga 1. “Ruiny Gorlanu”, Emilia Kiereś “Rzeka”, Zofia Kossak-Szczucka “Topsy i Lupus”, Bolesław Leśmian “Klechdy sezamowe”, Alan Aleksander Milne “Kubuś Puchatek”, Longin Jan Okoń “Tecumseh”, Ferdynand Antoni Ossendowski “Słoń Birara”, Jacek Podsiadło “Czerwona kartka dla Sprężyny” oraz Louis de Wohl “Posłaniec króla”.

Z kolei z kanonu podstawowego liceów i techników miałyby zniknąć wybrane wiersze Marcina Świetlickiego, natomiast pojawić się: “Mitologia” Jana Parandowskiego, część II “Rzym”, “Wielki testament” (fragmenty) François Villona, “Żywoty świętych” (fragmenty) Piotra Skargi, “Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego oraz “Antygona w Nowym Jorku” Janusza Głowackigo.

Lektury nadobowiązkowe miałyby zostać poszerzone o “Listy do Matki” (fragmenty) Juliusza Słowackiego, “Listy z podróży do Ameryki” (fragmenty Henryka Sienkiewicza, “Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego, wybory wierszy Ryszarda Krynickiego i Adama Zagajewskiego, “Raport Witolda” Witold Pilecki, “Anus mundi” Wiesława Kielara, “Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919” Zofii Kossak-Szczuckiej, wybrane opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza oraz “Władca pierścieni. Drużyna pierścienia” Johna Ronalda Reuela Tolkiena.

Do lektur uzupełniających rozszerzonych doszłyby z kolei pozycje: Jan Paweł II “Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty), “Tryptyk rzymski”, “Pamięć i tożsamość” (fragmenty) “Fides et ratio” fragmenty), Karol Wojtyła “Przed sklepem jubilera”, Stefan Wyszyński “Zapiski więzienne”, Paweł Zuchniewicz “Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim” oraz Zofia Kossak-Szczucka “Błogosławiona wina”, Ferdynand Antoni Ossendowski – “Mocni ludzie”, “Ludzie, zwierzęta, bogowie”, Krystyna Lubieniecka-Baraniak “Gdy brat staje się katem”.

Ministerstwo skierowało wczoraj projekt nowelizacji rozporządzenia “w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, m.in. w zakresie zmian na liście lektur szkolnych” do konsultacji publicznych.

5 1 vote
Oceń artykuł
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze