Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 26 kwietnia, 2024

Zimowe utrzymanie dróg: co i kiedy odśnieża ZDM?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Chodzi tu nie tylko o kolejność odśnieżania, ale i fakt, że nie każda droga jest zarządzana przez Zarząd Dróg Miejskich.

Przypomnijmy, że zgodnie ze strategią przyjętą przez miasto i polityką przyjazną środowisku celem działania w ramach zimowego utrzymania dróg jest łagodzenie skutków zimy na poznańskich ulicach, a nie całkowita ich likwidacja.

W Poznaniu więc bardzo oszczędnie stosuje się środki chemiczne, zwłaszcza tam, gdzie przy drogach są tereny zielone. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.

Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach stosowane są środki chemiczne (sól drogowa) i środki niechemiczne (uszorstniające).

I kolejność odśnieżania to drogi sieci strategicznej o łącznej długości 271,9 km. To jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali. Tu sprzęt odśnieżający powinien się pojawić w ciągu 1,5 – 2 godz. od wystąpienia opadów śniegu.

II kolejność to sieć podstawowa o łącznej długości 253,2 km to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2 – 2,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu.

III kolejność to sieć lokalna o łącznej długości 218,3 km. To jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej. Czas reakcji: 4 – 4,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu.

IV kolejność to sieć lokalna II (czwarta kolejność) o łącznej długości 128,3 km. To ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie Czas reakcji: 3 – 3,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu.

Pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM są obsługiwane doraźnie na podstawie oczekiwań mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych ZDM.
W pierwszej kolejności sprzęt będzie się pojawiał tam, gdzie wystąpi oblodzenie na drogach dla pieszych, gdyż dla nich takie oblodzenie jest szczególnie niebezpieczne, oraz na odcinkach dróg o znacznym spadku. Warto przy okazji przypomnieć, że odśnieżanie chodników należy do obowiązków właścicieli znajdujących się przy nich posesji.

Jeśli chodzi o drogi rowerowe, to pierwsze działanie (odpłużanie, posypywanie piskiem) odbywać się będzie w ciągu 3 godzin, licząc od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.

W tym sezonie na jezdniach pracują 43 pługoposypywarki (28 pozostających w pełnej gotowości do podjęcia działań oraz 15 podejmujących pracę w ciągu 6 godzin od wydania pierwszego polecenia działań), a na chodnikach, placach i drogach rowerowych 18 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka).

Zgłoszenia dotyczące Akcji Zima są przyjmowane przez komórkę dyspozytorską całodobowo w okresie od 1 listopada 2018 do 31 marca 2019 roku, w siedzibie ZDM, tel. 61 64 77 231 (każde zgłoszenie jest rejestrowane); mail: [email protected].
Zgłoszenia przyjmuje również miejska infolinia * Kontakt pod nr tel. 61 646 33 44 od pon. do pt. w godz. 7.30-20.00.

Wydatki miasta w ostatnich latach wynosiły:
– w sezonie 2010/2011 – 31,1 mln zł
– w sezonie 2011/2012 – 17,9 mln zł
– w sezonie 2012/2013 – 24,5 mln zł
– w sezonie 2013/2014 – 22,6 mln zł
– w sezonie 2014/2015 – 21,1 mln zł
– w sezonie 2015/2016 – 20,3 mln zł
– w sezonie 2016/2017 – 21,8 mln zł
– w sezonie 2017/2018 – 20,7 mln zł
– w sezonie 2018/2019 – plan 22,6 mln zł

ZDM, el fot. ZDM

Strona głównaPoznańZimowe utrzymanie dróg: co i kiedy odśnieża ZDM?