12 czerwca rozpoczynają się na Starym Mieście prace przy budowie drogi rowerowej, fragmentu rowerowej obwodnicy ścisłego centrum. A to oznacza zwężenia jezdni i chodników oraz zmiany organizacji ruchu.
Prace budowlane będą dotyczyć północnej strony jezdni ulic Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej – do skrzyżowania z ul. Działową.
“Tego dnia jezdnie, chodniki i przejścia dla pieszych na ulicach Estkowskiego, Garbary i Małe Garbary w rejonie ich skrzyżowania zostaną zwężone, co będzie się wiązało ze zmianami w organizacji ruchu” – informuje spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie. – “Jadący ulicą Estkowskiego od mostu Bolesława Chrobrego na zwężenie natkną się przed skrzyżowaniem z ul. Szyperską i do tego skrzyżowania będą poruszać się dwoma pasami jezdni – lewym do jazdy na wprost i dotychczasowym środkowym, który będzie służył do jazdy na wprost i do skrętu w ul. Szyperską. Prawy pas, służący do tej pory do skrętu w tę ulicę, zostanie wyłączony z ruchu nie tylko do tego skrzyżowania, lecz również po jego minięciu. Do skrzyżowania z ul. Garbary kierowcy będą dojeżdżać nie – jak dotąd – czterema, a trzema pasami. Skrajny lewy będzie jak do tej pory służył do skrętu w lewo, w ul. Garbary, środkowy do jazdy na wprost, a prawy do jazdy na wprost i skrętu w prawo, w ul. Garbary”.
Kolejne utrudnienia czekają kierowców na ul. Małe Garbary – tam miną zwężenie jezdni po prawej stronie. Zmiany odczują też pasażerowie miejskiej komunikacji – oni znajdą swój przystanek autobusowy nieco dalej, w kierunku Solnej. A to jeszcze nie koniec.
“Jadący ul. Garbary od Cytadeli, przed skrzyżowaniem z ul. Małe Garbary i Estkowskiego, do dyspozycji będą mieli cztery pasy jezdni, a nie – jak dotąd – pięć” – informuje PIM. – “Wyłączony z ruchu zostanie wydzielony pas do skrętu w prawo, w ul. Małe Garbary. W trakcie robót w ulicę tę będzie można skręcić korzystając ze skrajnego, prawego pasa jezdni, którym będzie można poruszać się również na wprost”.
Budowa drogi rowerowej o szerokości od 2 do 2,5 m oznacza też konieczność zmian geometrii skrzyżowań i przebiegu chodnika oraz budowy innych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Niejako przy okazji wykonawca przeprowadzi też prace związane z odwodnieniem pasa drogowego, przebuduje istniejące oświetlenie, sygnalizację świetlną, przesunie słupy trakcyjne i posadzi nowe rośliny.
Rozpoczynają się więc prace na naprawdę dużą skalę, i to w rejonie skrzyżowania, które i bez nich do najłatwiejszych nie należy. Inwestycja z pewnością nie ułatwi życia kierowcom, ale jak zapewnia PIM, dzięki niej poprawi się bezpieczeństwo w tym rejonie. Rowerzyści nie będą już musieli jechać jezdnią, będą mieli bowiem odrębną drogę, którą będą mogli dojechać z jednej strony do śródmieścia, a z drugiej strony – do Wartostrady oraz terenów rekreacyjnych.