Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 19 kwietnia, 2024

Wizz Air likwiduje bazę na Ławicy

Z końcem marca 2019 Wizz Air likwiduje swoją bazę operacyjną na poznańskim lotnisku Ławica. Oznacza to nie tylko mniej połączeń, ale też poważny spadek przychodów dla miasta i regionu. – To nie jest porażka wyłącznie dla lotniska, to porażka dla Poznania i całego regionu – uważają członkowie stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.

Jak szacują działacze Inwestycji dla Poznania, liczba pasażerów spadnie o około 300 tysięcy osób, a to oznacza dużo mniejsze wpływy w kasie lotniska. Oznacza to także znaczne ograniczenie możliwości wyjazdów dla mieszkańców Poznania i Wielkopolski.

Likwidacja bazy Wizz Aira w Poznaniu oznacza, że od marca ze stolicy Wielkopolski nie polecimy już do Malmö, Sztokholmu i Birmingham. Jesienią tego roku ten przewoźnik zakończy też rejsy do Dortmundu i na Islandię. Do dyspozycji pasażerów pozostaną kierunki: Paryż Beauvais, Londyn Luton, Eindhoven, Doncaster Sheffield i Torp Sandefjord.

Ponieważ Wizz Air oferował około 700 tysięcy miejsc w samolotach latających z Ławicy, likwidacja bazy jest poważnym ciosem także finansowym. Lotnisko może utracić nawet 45 procent pasażerów.

– Od 12 lat powtarzam, że dobra dostępność komunikacyjna drogą lotniczą to podstawa rozwoju gospodarki, turystyki, sektora przemysłu spotkań – mówi Paweł Sowa z Inwestycji dla Poznania. – Inne duże miasta w Polsce swoją szansę wykorzystują jak tylko mogą. U nas od lat politycy traktują lotnisko po macoszemu. Można nie lubić linii niskokosztowych, ale to właśnie one odpowiadają za większość rozwoju ruchu lotniczego. I albo ten rozwój będzie naszym udziałem, albo też rozwijać się będą inne lotniska.

Już w raporcie za rok 2016 Inwestycje dla Poznania alarmowały, że Ławica oferuje za mało regularnych połączeń. “Zbyt mała liczba zapowiedzianych lub już uruchomionych nowych połączeń regularnych (jedynie: Korfu – tylko latem, oraz całorocznie Malta i Alicante) przy jednoczesnym skasowaniu innych tras (Majorka, Mediolan-Bergamo) nie dało podstaw do wzrostów założonych w liczbie pasażerów – 1,8 mln za 2016. Do osiągnięcia tej liczby zabrakło prawie 90 tysięcy podróżnych – za 2016 rok mamy ostatecznie 1710216 pasażerów. To ostatnie miejsce wśród dużych polskich lotnisk, które w 2016 roku osiągnęły poziom miliona pasażerów” – pisali wówczas.

Zdaniem Inwestycji dla Poznania stolica Wielkopolski powinna rozwijać ofertę zarówno linii tradycyjnych, jak i niskokosztowych, które zapewnią połączenia do dużych węzłów przesiadkowych, będących też największymi i najsilniejszymi gospodarczo miastami kontynentu (np. Amsterdam, Paryż, Londyn [Heathrow], a także Mediolan, Madryt, Lizbona). Istotne są też kierunki uważane za turystyczne, które jednocześnie są dużymi miastami, bo stamtąd mogą pochodzić turyści przyjeżdżający do naszego regionu (Ateny, Malaga), oraz emigracyjne (Cork, miasta skandynawskie, miasta Ukrainy – dla pracujących w Wielkopolsce Ukraińców).

mat.pras. Inwestycje dla Poznania

Strona głównaPoznańWizz Air likwiduje bazę na Ławicy