rowery miejskie fot. ZTM

Od 1 marca na stojakach znów będzie można znaleźć rowery – rozpocznie się 11. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W tym roku użytkownicy będą mieli do dyspozycji 8 kolejnych stref wypożyczeń i dodatkowych 87 jednośladów bezstacyjnych. Przybędą też nowe strefy 4G.

– Po raz kolejny rozbudujemy system rowerów bezstacyjnych, który jest znacznie bardziej elastyczny i przyjazny dla użytkowników – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Powstanie 8 nowych stref, do tego pojawi się 87 nowych rowerów 4G. Lokalizacja nowych stref wzmocni system rowerów miejskich pod względem możliwości dojazdu w rejony rekreacyjne.

Zima została wykorzystana na dokładny przegląd i naprawy wszystkich rowerów – każdy był dokładnie sprawdzany, a wszystkie usterki były usuwane przez specjalistów. Dodatkowo weryfikację przeszła cała infrastruktura.

Ile rowerów – ile stacji?

Dzięki temu od 1 marca będzie można korzystać ze 112 stacji roweru miejskiego PRM 3G (wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), a w nich prawie 1000 rowerów, 3 stacji PRM 3G z rowerkami miejskimi dla dzieci: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka, 76 rowerów wyposażonych w foteliki, służące do przewozu dzieci, 833 rowerów PRM 4G i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych PRM 4G, 178 miejskich stref postoju rowerów 4G.

Warto dodać, że 80 stref znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, natomiast Strefa Centrum to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.

Nowe lokalizacje stref 4G PRM to: Strzeszyn PKM, Stary Strzeszyn (pętla), Strzeszynek, Rusałka, Cegłowskiej, Druskienicka, Wartostrada POSiR oraz Zawady (pętla tramwajowa).

Tak jak w poprzednim sezonie, posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym nadal będą mogli korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy bez biletu okresowego za pierwsze 30 minut wypożyczenia zapłacą symboliczną złotówkę.

Kończy się umowa – co dalej z rowerami miejskimi?

Jak przypomina Zarząd Transportu Miejskiego, umowa z obecnym operatorem Poznańskiego Roweru Miejskiego wygasa z dniem 31 grudnia 2022 r., zarówno dla systemu 3G jak i 4G. Jednak już od ubiegłego roku ZTM analizuje różne warianty odnośnie możliwości funkcjonowania roweru miejskiego w stolicy Wielkopolski od 2023 roku. A to oznacza, że miejskie rowery jednak nie znikną.

Pod uwagę brane są opcje obejmujące swoim zakresem zarówno rowery stacyjne 3G (które wraz z terminalami i stojakami są obecnie własnością ZTM w Poznaniu), jak i bezstacyjne 4G. Trudno jest obecnie prognozować, który model okaże się bardziej optymalnym i tańszym rozwiązaniem.

Obecnie trwa analiza dokumentów złożonych przez potencjalnych operatorów systemu, którzy zgłosili swoje zainteresowanie w zakresie wstępnych konsultacji rynkowych, dotyczących uruchomienia oraz zarządzania i utrzymania systemu rowerów miejskich w Poznaniu od 2023 roku. Przeprowadzone konsultacje i analiza zebranych informacji pozwolą odpowiedzieć na szereg pytań i będą podstawą do podjęcia dalszych decyzji dotyczących najbliższej przyszłości systemu rowerów miejskich w stolicy Wielkopolski.

Źródło: ZTM