nielegalna reklama fot. UMP

Poznań: Znikają kolejne nielegalne i szpecące reklamy

Znikanie nielegalnych reklam i ich nośników to efekt coraz liczniejszych kontroli w tej dziedzinie. Dzięki temu jakość przestrzeni publicznej stale się poprawia, jak twierdzą władze Poznania.

– O jakości przestrzeni publicznych w dużym stopniu świadczą znajdujące się w niej reklamy. Dlatego działania zmierzające do uporządkowania tej kwestii są jednym z naszych priorytetów. Efekty przynoszą kontrole Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Zarządu Dróg Miejskich. Reklamy są usuwane także przy okazji prowadzenia miejskich inwestycji. Od 2018 roku obowiązuje Uchwała o Parku Kulturowym, która pozwoliła poprawić wygląd Starego Miasta, najcenniejszego historycznie obszaru – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Mamy świadomość, że reklamy są ważnym elementem gospodarki. Nie chcemy zabierać przedsiębiorcom tej formy promocji produktów czy usług. Należy jednak pamiętać, że reklamy muszą być wywieszane zgodnie z obowiązującym prawem.

W stolicy Wielkopolski jednym z podmiotów sprawdzających legalność reklam jest Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania. Od roku 2018 do połowy 2021 inspektorzy PINB skontrolowali 422 nośniki. Jak się okazało, aż 399 z nich było zamontowanych nielegalnie. Chodzi głównie o reklamy na urządzeniach wolnostojących, ale zdarzały się także tablice na ogrodzeniach i budynkach, banery oraz tablica LED.

W efekcie dokonano 107 rozbiórek. W sprawach dotyczących pozostałych, samowolnie wybudowanych lub zamontowanych reklam trwają postępowania zmierzające do ich usunięcia z przestrzeni publicznej.

Z kolei kontrole reklam w pasie drogowym przeprowadza Zarząd Dróg Miejskich. Od roku 2018 do połowy 2021 doprowadzono do usunięcia 444 nielegalnych nośników. Były to reklamy wielkoformatowe, banery, szyldy, a nawet oklejony samochód. Reklamy były usuwane także podczas realizacji budowy trasy tramwajowej na Naramowice czy ronda Rataje.

Skutecznym narzędziem w ograniczeniu samowoli reklamowej na Starym Rynku i w jego okolicy jest Uchwała o Parku Kulturowym, ponieważ określa zasady wyglądu szyldów, reklam i ogródków gastronomicznych na terenie nim objętym – a agresywne, duże lub świecące reklamy są w ogóle zakazane. Teren objęty ochroną liczy prawie 40 ha, jego granica przebiega ulicami: Solną, Wolnica, Małe Garbary, Garbary, pl/ Bernardyńskim, Podgórną i Al. Marcinkowskiego.

Po ponad 3 latach obowiązywania uchwały ok. 700 podmiotów znajdujących się w obszarze Parku Kulturowego uporządkowało swoje reklamy i witryny. Tych, które tego jeszcze nie zrobiły, pozostało ok. 30. Wobec większości z nich wszczęto postępowanie administracyjne bądź skierowano sprawę do sądu. Najczęściej występującym problemem jest skomplikowana sytuacja prawna nieruchomości, zmiana właściciela czy konflikty między współwłaścicielami.

Warto wspomnieć również o przyznawanych od 2019 roku Certyfikatach Dobrych Praktyk. Firmy otrzymują je za wzorcowe działania reklamowe zgodne z zasadami Uchwały o Parku Kulturowym, wysoką dbałość o estetykę elewacji, aranżację witryny i otoczenia lokalu. Pod koniec 2020 roku wyróżniono kolejnych dwadzieścia lokali – restauracji, kawiarni, sklepów, zakładów rzemieślniczych oraz muzeum oraz jedną galerię.

Instalacja reklam jest także ograniczona dla budynków wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków oraz znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej, która obejmuje tereny centrum miasta i historycznych dzielnic: Łazarza, Wildy, Sołacza, Jeżyc, Śródki, Grunwaldu. W tym przypadku na umieszczanie reklamy należy uzyskać pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków.

Nową jakość w dziediznie reklam i nośników reklamowych wprowadzi uchwała krajobrazowa, nad którą trwają prace. Określi ona zasady sytuowania nośników reklamowych, małej architektury i ogrodzeń w czterech częściach miasta, bo tak zostanie podzielony Poznań. Dla każdej z nich przewidziano inne regulacje prawne oraz okresy dostosowawcze.

Źródło: UMP

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze