Przebudowa Wierzbięcice i 28 Czerwca 1 fot. UMP

Poznań: Zbliża się przebudowa Wierzbięcic i 28 Czerwca

Wykonawca przebudowy torowisk wybrany, wkrótce zostanie podpisana umowa – i rozpoczną się prace w terenie. Na razie wszystko wskazuje na to, że zgodnie z planem, czyli pod koniec czerwca.

– Efektem tej inwestycji, oprócz odnowy infrastruktury technicznej, będzie poprawa efektywności komunikacji zbiorowej. Tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej. Nie będą bowiem blokowane przez samochody – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Przebudowa ul. Wierzbięcice ma też znaczenie w kontekście budowy trasy tramwajowej wzdłuż ulic: Niezłomnych i Ratajczaka. Skróci się wówczas czas przejazdu i trasa z Dębca i Wildy do Centrum.

– W ramach tej inwestycji na odcinku ponad 1 km przebudowane zostanie torowisko tramwajowe wraz siecią trakcyjną oraz węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku. Zmieni się również cały układ drogowy – zaznacza Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Dzięki zastosowanym technologiom nowe torowisko będzie bardziej ciche niż dotychczas i w dużej mierze zielone, zaopatrzone w system nawadniający. Poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki zostanie wydzielone i odseparowane od jezdni. Z kamienic zlokalizowanych wzdłuż przebudowywanego odcinka znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe. Zostaną zawieszone na nowych słupach. Planuje się również modernizację stacji prostownikowej Pamiątkowa.

Przy ul. Św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim – w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda – zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Przy rynku powstaną też parkingi rowerowe bike&ride. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.

Po obu stronach torowiska powstanie jednopasowa jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Pojawią się elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, a także nasadzenia zieleni: miłorzęby, klony oraz sporo zieleni niskiej.

Wykonawca będzie miał maksymalnie 570 dni na wykonanie zadania od podpisania umowy – jest w niej też zastrzeżenie, że ruch tramwajowy ma wrócić na Wierzbięcice po 330 dniach.

W 2021 roku inwestycja zostanie skoordynowana z planowanym przez ZTM i MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ulicy 28 Czerwca 1956 roku – od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej, w formie antyzatok wybudowane zostaną przystanki Kosińskiego oraz Pamiątkowa. Oba zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Projekt o nazwie “Przebudowa torowisk w poznańskich ulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku” został dofinansowany kwotą ponad 27,2 mln zł ze środków unijnych.

PIM, el

Dodaj komentarz

avatar