Poznań: Zbliża się przebudowa trasy kórnickiej. Znowu!

MPK tramwaj Polanka Trasa kórnicka fot. Sławek Wąchała

Torowisko tramwajowe, sieć trakcyjna i przystanki od ul. Jana Pawła II do os. Lecha – cały ten odcinek trasy kórnickiej zostanie przebudowany. W ciągu ostatnich 10 lat to już trzeci poważny remont tej trasy – i trzecie poważne utrudnienia dla mieszkańców.

Trasa kórnicka od 1979 roku, gdy została oddana do użytku, jest główną trasą dojazdową dla mieszkańców osiedli Tysiąclecia, Lecha, Czecha i Rusa, nie mówiąc już o dalszej części prowadzącej na Franowo, gdzie znajduje się wiele popularnych marketów – więc każdy jej remont to duże utrudnienie nie tylko dla tamtejszych mieszkańców, ale dla wszystkich poznaniaków.

Trzeci remont w ciągu 10 lat

I ta tak ważna trasa już trzeci raz w ciągu ostatnich 10 lat zostanie wyłączona z użytku z powodu remontu. Przypomnijmy: w 2012 roku na przedłużeniu trasy kórnickiej właśnie oddano do użytku tunel i całą trasę na Franowo, co było poprzedzone oczywiście budową tunelu, trasy, a także nowej pętli na osiedlu Lecha – i utrudnieniami komunikacyjnymi dla mieszkańców. Już wtedy wiedziano, że torowisko trasy kórnickiej jest w fatalnym stanie, sieć trakcyjna w niewiele lepszym i konieczny jest remont.

Gdyby ktoś miał wątpliwości, zapewne rozwiały je dwa wykolejenia tramwajów na tej trasie w roku 2013 z powodu fatalnej jakości torowiska – wtedy wprowadzono tam ograniczenie prędkości do 20 km na godzinę. W 2015 roku trzeba było zmniejszyć prędkość do 10 km na godzinę – i poważnie pomyśleć o remoncie, zwłaszcza że przecież teraz trasa kórnicka prowadziła już do supernowoczesnej zajezdni na Franowo. Musiała być przejezdna.

W 2016 roku, w maju, zaczął się remont odcinka od przystanku Polanka do przystanku Os. Lecha – wymieniono wówczas część podkładów, część szyn, uzupełniono podsypkę tłuczniową i wyremontowano przejazdy oraz przejścia przez tory. Upłynęło 5 lat – i jak się okazuje, znów trzeba remontować tę trasę, bo jest w fatalnym stanie technicznym. Poznańskie Inwestycje Miejskie właśnie ogłosiły przetarg na wykonanie remontu, a prace mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Trzeba poprawić bezpieczeństwo

– Zależy nam na poprawie komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Trasa kórnicka jest już wysłużona i wymaga gruntownej przebudowy. Obecnie tramwaje jeżdżą tam z ograniczoną prędkością z uwagi na stan techniczny trasy. Nadchodząca inwestycja jest ostatnią odsłoną większego zadania, które obejmowało także torowisko na Górnym Tarasie Rataj od os. Lecha do ronda Żegrze oraz nową trasę do ul. Unii Lubelskiej. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, podróż tramwajem w tej części Poznania staje się wygodna i coraz bardziej niezawodna.

W ramach inwestycji przebudowana zostanie cała trasa tramwajowa od skrzyżowania ul. Jana Pawła II i ul. Kórnickiej do os. Lecha: będzie nowa sieć trakcyjna i cała infrastruktura towarzysząca, położone zostanie też nowe torowisko o nowoczesnych parametrach technicznych i technologicznych.

– Dzięki inwestycji ograniczona zostanie emisja drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów – tłumaczy Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Zmienią się także lokalizacje przystanków, ponadto zostaną one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca rozbuduje również układ drogowy, gdyż przewidziane jest przedłużenie ul. Pleszewskiej i rozbudowa ul. Kaliskiej. Piesi i rowerzyści także zyskają nową infrastrukturę.

Odnowienie obecnego wyeksploatowanego torowiska jest konieczne, a dzięki inwestycji pasażerowie zyskają nową jakość, jak podkreśla Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
– Bardzo szeroki zakres przebudowy trasy tramwajowej, z jakim w tym przypadku mamy do czynienia, jest możliwy między innymi dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej – mówi dyrektor. – Miastu udało się pozyskać 59,3 mln złotych na realizację projektu pn. „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową nowego odcinka trasy od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej”, którego tzw. trasa kórnicka jest integralną częścią.

Układ drogowy też do przebudowy

Przebudowane zostaną przystanki Kórnicka (za ul. Jana Pawła II, przy remontowanym torowisku) i os. Tysiąclecia, natomiast obecne perony przystanku Polanka zostaną rozebrane, a w zamian powstaną dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, i Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych.

Celem inwestycji jest też ograniczenie barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami, dlatego przystanki zostaną dostosowane do ich potrzeb. Na peronach pojawią się elementy wyposażenia dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową i dysfunkcją wzroku. Poruszanie się ułatwi też budowa lub przebudowa schodów oraz pochylni, a trasy rowerowe i ciągi piesze w rejonie inwestycji zostaną dostosowane do nowych warunków.

Remont obejmie też prace drogowe na fragmencie tak zwanego ringu łacina: tu przewidziana jest budowa przedłużenia ul. Pleszewskiej o długości ponad 200 metrów, od skrzyżowania z ul. Zygmunta Warczygłowy do skrzyżowania z ulicami Kaliską i Polanka. Będzie to jednojezdniowa ulica z chodnikiem po obu stronach i drogą rowerową po stronie wschodniej.

Zmieni się też organizacja ruchu w tym rejonie: przejazd przez torowisko tramwajowe w ciągu ul. Milczańskiej nie będzie już dostępny dla samochodów, a jedynie dla pieszych i rowerzystów. Zostanie za to rozbudowana ulica Kaliska na odcinku od ul. Polanka do ul. Jana Pawła II z możliwością przejazdu przez torowisko. W planach jest również budowa ciągu pieszego i rowerowego po południowej stronie torowiska do ul. Piaśnickiej i Inflanckiej.

Jak informują władze miasta, przebudowa trasy kórnickiej jest ostatnim etapem zadania, które obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się – chociaż mieszkańcy okolic trasy kórnickiej jednak będą mieli te niedogodności po raz trzeci w ciągu 10 lat.

Rozpoczęcie prac planowane jest na drugą połowę tego roku, a zakończenie w drugiej połowie 2023 r. Miejmy nadzieję, że po ich zakończeniu mieszkańcy będą mieli przez jakiś czas bezproblemowy dojazd do domów – tym razem dłużej niż 6 lat…

Podziel się: