Grunwaldzka Trasa Rowerowa fot. PIM

Poznań zaczyna walkę o tytuł Rowerowej Stolicy Polski

Rywalizacja rusza 1 czerwca i potrwa cały miesiąc. Udział mogą wziąć w niej wszyscy, którzy podróżują rowerami – bo każdy wykręcony kilometr przybliży Poznań do zwycięstwa, a uczestników do nagród.

Zasady rywalizacji są proste. Aby wziąć udział w akcji wystarczy ściągnąć aplikację Aktywne Miasta na telefon (dla systemu Android znajduje się w sklepie Play, a dla systemu IOS – w sklepie Apple), zarejestrować się, wybrać Poznań i wyjeździć przez cały miesiąc na rowerze jak najwięcej kilometrów. Można to robić jadąc do pracy, szkoły lub w czasie wolnym. Kilometry dla siebie i dla Poznania można kręcić wszędzie: liczy się wybór miasta, a nie to, gdzie kręci się kilometry. Aplikacja działa na terenie całego świata.

W zabawie bierze udział ponad 50 miast różnej wielkości, ale wszystkie mają równe szanse – liczba przejechanych kilometrów jest bowiem dzielona przez liczbę mieszkańców. W ubiegłym roku po raz drugi zwyciężyła Nowa Sól.

Poza głównym pucharem dla zwycięzcy przygotowano także 5 mniejszych, które trafią do najlepszych miast w pięciu kategoriach w zależności od liczby mieszkańców: do 50 tys., do 65 tysięcy, do 100 tysięcy, do 200 tysięcy oraz powyżej 200 tysięcy. Poznań będzie w tej ostatniej kategorii rywalizował z Białymstokiem, Metropolią Bydgoszcz i Krakowem.

Do trzech najlepszych miast w kategorii ogólnej trafią samoobsługowe stacje naprawy rowerów. Są także nagrody indywidualne ufundowane przez sponsora strategicznego, centrumrowerowe.pl: m.in. rowery miejskie, zapięcie U-lock oraz akcesoria rowerowe. Dwa podwójne zaproszenia na weekend w Bydgoszczy (hotel w centrum miasta ze śniadaniami) otrzyma seniorka lub senior powyżej 60. roku życia z najlepszym wynikiem.

Nagrody czekają również dla tych, którzy będą kręcić kilometry dla Poznania. 10 najlepszych kobiet i 10 najlepszych mężczyzn dostanie nagrody rzeczowe – karty upominkowe do sklepu sportowego oraz koszulki z logo akcji. Najlepsza rowerzystka i najlepszy rowerzysta otrzymają bon o wartości 1000 zł. Kolejne miejsca nagrodzone będą kartą o wartości 700, 500, 400, 300, 200, a po 100 zł dla tych, którzy zakończą rywalizację, wśród kobiet i mężczyzn, na miejscach 7-10. Upominki w postaci specjalnych koszulek z logo akcji dostaną zarówno kobiety, jak i mężczyźni, którzy zostaną sklasyfikowani na miejscach 11-100. Regulamin dostępny jest na stronie poznan.pl w zakładce Mobilny Poznań.

Walka o puchar Rowerowej Stolicy Polski to stworzona w 2019 roku przez biuro promocji Urzędu Miasta Bydgoszczy akcja skierowana do miast prezydenckich. Jej zadaniem było wypełnienie luki po zlikwidowanej Europejskiej Rywalizacji Rowerowej (ECC). Celem Rowerowej Stolicy Polski była aktywizacja mieszkańców i pokazywanie zalet roweru – jako szybkiego i ekologicznego środka transportu. Zmagania polegają na zaliczaniu przejazdów za pośrednictwem aplikacji na telefon komórkowy.

Pierwsza edycja Rowerowej Stolicy Polski odbyła się we wrześniu 2019 roku i przyciągnęła rowerzystów z 23 miast. Po podliczeniu wyników i weryfikacji przejazdów wyłoniono miasto, które zdobyło tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Puchar zdobyła Nowa Sól (województwo lubuskie) – jej mieszkańcy przejechali 185 757 kilometrów i zdobyli 4757 punktów. Na drugim miejscu znalazło się Leszno, a trzecie zajął Gorzów Wielkopolski.

Kolejna odsłona miała ruszyć w maju zeszłego roku, jednak z uwagi na sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa zdecydowano o przeprowadzeniu rywalizacji we wrześniu. W 2020 roku o zwycięstwo w Rowerowej Stolicy Polski rywalizowały 44 miasta. W zabawie aktywny udział wzięło blisko 16 tysięcy użytkowników, którzy odbyli ponad 200 tysięcy treningów. Ostatecznie wszyscy uczestnicy rywalizacji “wykręcili” ponad 3,6 milionów kilometrów. Zwycięzcą ponownie została Nowa Sól, której mieszkańcy przejechali 329 tysięcy kilometrów, co przełożyło się łącznie aż na 9355 punktów. Na drugim miejscu znalazła się Biała Podlaska (4210 punktów), a na trzecim Gniezno (4161).

UMP

3 2 votes
Oceń artykuł
3 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze